Is veel koffie drinken slecht voor je en waarom?

Ik drink best veel koffie op een dag, maar ik hoor vaak mensen zeggen dat dit niet zo goed voor je is. Gemiddeld drink ik wel zo'n 10 koppen per dag en ik voel me daar goed bij. Kan iemand mij vertellen, wat teveel koffiedrinken kan veroorzaken? Ik voel mezelf er goed bij.

Weet jij het antwoord?

/2500

De caffeine zal je parten gaan spelen hoewel je daar natuurlijk ook aan gaat wennen. Er treed dan gewoon een soort verslaving op. Veel koffie is dus zeker niet goed voor je.

Te veel koffie, is om meerdere redenen slecht. (Meer dan 2 á 3 kopjes per dag) Koffie is een pepmiddel, je krijgt er tijdelijk 'energie' van. Caffeïne maakt je verslaaf, waardoor je steeds meer koffie nodig hebt om hetzelfde gevoel te hebben. Voor de vetverbranding is koffie ook slecht. Als je koffie drinkt, gaat je lever aan de slag als een filter. Je lever is een zeer belangrijk orgaan in je lichaam (en waarschijnlijk het belangrijkste als het op vermageren aankomt) Hoe meer koffie je drinkt, hoe meer je lever moet werken. Maar je lever regelt ook de verbranding van ichaamsvetten. Dus als jij je lever teveel belast door veel koffie te drinken, kan deze zich niet bezighouden met het verbranden van lichaamsvet. Daarnaast is koffie ook slecht voor mensen met hypoglycemie, stressgevoeligheid en hoge bloeddruk ook niet goed. Eigenlijk is koffie gif. Toegevoegd na 7 minuten: Excuses voor de taalfouten. Ik moet echt leren rustiger te typen ;)

Wat mij opgevallen is, is dat het lijkt of met name hartpatiënten gestimuleerd worden om koffie te drinken. Ik weet van een sportgroep voor hartpatiënten die na afloop van een uurtje sporten koffie zetten in de gymzaal (iets wat andere clubjes niet mogen). Ik was zelf aanwezig bij hartrevalidatie en ook daar werd na afloop koffie geserveerd. Veel mensen klagen dat ze als ze veel koffie drinken niet kunnen slapen. Vreemd, bij mij is het precies andersom: als ik slaap kan ik geen koffie drinken!

Twee tot drie koppen koffie per dag is optimaal, meer en minder is ongunstiger voor je hart en vooral je hersenen. Bij minder en meer heb je niet de juiste dosering te pakken. Dit geldt overigens voor gezonde mensen. Het kan zijn dat je niet tegen koffie kunt of dat je een verslaving aan het onderhouden bent. Teveel koffie veroorzaakt gejaagdheid, kan maagklachten geven en alle andere verschijnselen die bij overmatig caffeinegebruik horen, waaronder HOOFDPIJN, die soms veroorzaakt wordt door hoge bloeddruk, die vervolgens door te veel caffeine veroorzaakt kan worden. Afbouwen naar een gezonde dosis van 2-3 koppen kun je het beste in stappen doen. Plotseling stoppen met koffiedrinken is onnodig en erg onhandig, je zult dan pittige ontwenningsverschijnselen kunnen krijgen. Met uitsluipend minderen in enige weken heb je daar geen last van en stel je je in op de optimale hoeveelheid. Denk er wel om dat sommige hoofdpijnpillen zoals Paracetamol/coffeine 500/50 al de helft van de dagdosis coffeine bevat. Ook bepaalde energiedrankjes bevatten veel caffeine. Ongeveer 50-100mg caffeine is genoeg. In koffie zelf zitten echter ook nog veel andere nuttige stoffen, het drinken van koffie is daarom te verkiezen boven het gebruik van "losse"caffeine/coffeine. Dus houd het op 2-3 koppen per dag en "snoep" niet stiekem extra caffeine door caffeine bevattende pijnstillers en/of energiedrankjes. Veel mensen weten niet dat hun vaak voorkomende hoofdpijn juist veroorzaakt wordt door de middelen die ze er tegen innemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100