Lelijke plekjes van waterpokken wat te doen?

Ik heb op mijn voorhoofd een paar deukjes van de waterpokken die ik al ongeveer 9 jaar achter de rug heb, en ik vind het ontzettend lelijk.
Is hier nog wat aan te doen? Of moet ik er een beetje make-up op doen.
Ik heb al op internet gelezen dat je nadat de waterpokken is geweest en het van die littekens heeft achtergelaten je om de huid ermee te helpen het te laten herstellen er een speciale zalf op doen, alleen daar ben ik een beetje te laat mee!
Dus wat kan ik er nog tegen doen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Aan de plekjes zelf kun je inderdaad niets meer doen je zou kunnen proberen ze weg te werken met make-up.
Suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die deukjes na de waterpokken zijn littekens. Helaas is er nog steeds geen behandeling die littekens kan laten verdwijnen.
Er bestaan wel zalfjes waarvan beweerd wordt dat ze littekens doen verminderen. In de praktijk hebben we het dan meestal over de dikke littekens (hypertrofe littekens). Ik ben er nog uit of die zalfjes nou echt toegevoegde waarde hebben. Het is namelijk aangetoond dat puur het masseren van littekens ze ook minder dik maakt. Een voorbeeld is dermatix.

Maar goed, u heeft dus een ander soort littekens. Ik kan het niet onderbouwen, maar ik zou van die zalfjes bij deze littekens niets verwachten. Wel bestaan er tegenwoordig behandelingen waarvan beweerd wordt dat ze dit soort littekens in ieder geval minder opvallend maken.
Ik kan me een patiënte herinneren met uitgebreide forse littekens na acne. Zij heeft zo'n behandeling ondergaan en een aantal maanden later waren de littekens inderdaad veel minder opvallend. Ik weet niet precies meer wat voor behandeling het precies was, maar het ging geloof ik om een laser behandeling en (chemische) peelings. Dit soort behandelingen wordt aangeboden door dermatologen, maar ook bij verschillende privé-klinieken.

Ik noem het hier omdat die patiënte er zo veel baat bij had. Ik heb echter geen idee in hoeverre er echt bewijs is voor een positief effect; ik ken slechts één succesverhaal en in de wetenschap geldt: één is géén. Als arts wil ik dus voorzichtig zijn dit soort behandelingen aan te raden en wil vooral niet te hoge verwachtingen scheppen.
Aan de andere kant: wat staat u in de weg om dit eens te bespreken met een dermatoloog?