Heeft de leeftijd van de menarche van mijn halfzus ook op mijn zusje invloed?

Mijn zusje is 13 jaar, 1.67m lang en 46 kg. Mijn moeder werd het op haar 12e en mijn en haar halfzus op haar 16e. Haar halfzus is de dochter van haar vader. Heeft dat invloed, niets, veel of weinig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik kende het woord niet eens. Ik heb dat nog nooit in mijn leven zo horen noemen....

Voor jouw zusje geldt dat de erfelijkheid, (die een gedeeltelijk invloed heeft op de eerste menstruatie), afhangt van hoe het bij haar moeder was.
Als jouw halfzusje een kind van jouw moeder is, dan geldt dat bij haar ook.
Maar als het de dochter is van jouw vader en een andere moeder dan geldt die erfelijkheidsfactor niet.

Maar ook andere factoren zijn van invloed bij leeftijd bij het ontstaan van de eerste menstruatie.

Menarche is het tijdstip waarop bij meisjes de eerste menstruatie optreedt, na de borstontwikkeling, de groeispurt en het ontstaan van schaamhaar. De leeftijd waarop dit gebeurt, is voor een groot deel erfelijk. Onderzoeken hebben uitgewezen dat moeders en dochters vaak sterke gelijkenissen vertonen op het vlak van de hoeveelheid bloedverlies, de duur van de cyclus en het al dan niet hebben van menstruatiepijn.
Verder hangt het tijdstip ook af van factoren als stress, lichamelijke activiteit, lichaamsbouw en voeding. Het klimaat heeft geen invloed. Meisjes die steviger gebouwd zijn, menstrueren doorgaans wat vroeger. Wetenschappers brengen de timing van de menarche dan ook in verband met het bereiken van een bepaald lichaamsgewicht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Menarche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
... en de mannelijke variant (eerste zaadlozing) heet "semenarche"! Twee voor de prijs van een! (zo gek is het trouwens niet, archè= grieks voor begin, aanvang, semen= (latijn) = zaad, men zal wel afkorting van menstruatie zijn. gok ik zo )
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ah, kijk aan, weer wat geleerd . Overigens snap ik dat minnetje niet zo, lijkt mij gewoon een goed antwoord op de vraag, plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een plus van mij, prima antwoord, voor iemand die het woord niet kende, maar ook voor iemand die er wel mee bekend is.
Reddie
10 jaar geleden
@kierkegaard47, komt ook voor in "archètype", ook wel oertype genoemd in de biologie.
Zo doen we in de categorie gezondheid zomaar wat taalkennis op.