Wat kan ik doen als mijn ex-partner dreigt met verspreiden van foto's en video's?

Mijn ex partner heeft foto's en video's van mij waarbij ik zeer schaars gekleed ben en waarin wij hier en daar bezig zijn geweest. Echter heeft hij ooit gezegt dat hij mij heeft opgenomen en ik zelf moet uitzoeken waar de camera thuis hangt. Ik dacht/ denk dat dit een grap was, maar hij heeft het laatst uitgemaakt en heeft mij gemeld: Jou leven ga ik zuur maken en je weet op welke manier...

Ik ben erg bang dat hij iets hiermee gaat doen. Ik heeft mij nog niet bedreigt met het doen waar ik bang voor ben, maar wat als hij dit uithaalt?

Wat kan ik doen indien hij daadwerkelijk mijn foto's en video's verspreid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Poet
10 jaar geleden
Dan doe je vandaag nog aangifte bij de politie.
Poet
10 jaar geleden
Nee, ik zeg het verkeerd: niet dan maar nu. Hij heeft je immers al gedreigd. De politie kan de hele handel wsl wel in beslag nemen vanwege zo'n bedreiging.
Reddie
10 jaar geleden
@Poet, het is erg de vraag of de politie iets kan vinden. Hij zal het niet op de keukentafel hebben liggen. En als het wel op de keukentafel ligt, dan is dat nog niet strafbaar.
Pas als hij publiceert is er een probleem. Maar dát probleem kan de politie dan weer niet oplossen.
Poet
10 jaar geleden
ik zou toch in elk geval eens vragen bij de politie wat te doen
Reddie
10 jaar geleden
"Met hoge heren is het kwaad kersen eten" is hier wel van toepassing.
Ik kan me voorstellen dat je het spaans benauwd krijg bij het idee op inernet terecht te komen. Maar bedenk een paar dingen.
- Wat op die video's staat is niet strafbaar.
- Alle mensen doen die dingen, ook al is het privé.
- De meeste mensen zullen het nooit te zien krijgen.
- De meeste mensen kennen je toch niet, en zullen je niet aan je ondergoed / lingerie herkennen.
- Sommige mensen zullen het gewoon mooi vinden, maar daar hoor je toch niets van. Laat staan dat je (negatieve) kritiek krijgt.
- Blijf kalm, het waait allemaal wel weer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet wachten tot hij er iets op zet. Vertellen dat jij die filmpjes al lang gevonden hebt en er kopieen van hebt, en dat die stukjes met hem er op ook best leuk zijn voor op Internet. En dat je inmiddels een cursus video-editing hebt gedaan en dat zijn hoofd heel leuk staat op gay porn filmpjes. Don't get mad, get even.
Poet
10 jaar geleden
Wat Reddie daar zegt is wat mij betreft ook het best, als je er zo in kunt staan. Zou ik eigenlijk ook zo doen.
Overigens zou ik iig toch even grondig alles afchecken op camera's. Grote kans dat er niets meer is maar uit de vraag lees ik dat htkOOjr daar niet van overtuigd is.

Antwoorden (3)

Heeft hij je via de mail, Whatsapp of welke schriftelijke manier dan ook bedreigd, bewaar die mail of app dan, dat geeft je bewijsmateriaal voor aangifte,
Volgende stap voor jou is : waarschuw hem schriftelijk dat iedere vorm van beeldmateriaal (film/foto) van jou onder het portretrecht valt en hij na publicatie onmiddellijk een aangifte kan verwachten.
Bewaar ook die waarschuwing als toekomstig bewijsmateriaal.
(Is die bedreiging "het leven zuur maken....." mondeling gedaan dan kun je hem toch schriftelijk waarschuwen dat je misbruik van die foto's niet zult pikken, ook weer als toekomstig bewijsmateriaal bewaren.)
Heb je een rechtsbijstand verzekering, neem dan contact op en leg ze de situatie voor, eventueel kan er al een dossier aangemaakt worden voor een toekomstige procedure.

Meer hierover:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/privacy_internet/foto_internet/Pages/ongewenste_publicatie_foto_internet.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, goed onderbouwd +.
Kristal
10 jaar geleden
Daar heeft ze iets aan. +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
er is je niet vooraf verteld dat er camera opgehangen werd?
Actie ondernemen, aangetekend schriftelijk waarschuwen.
Laat de situatie geen macht over je krijgen. Probeer het van je af te schudden.
ik zou niet meteen tegen hem zeggen dat je aangifte hebt gedaan, hij zou het ook kunnen zien als een soort bedreiging.
Wat Roel63 ook al schreef verzamel bewijs materiaal.
Vraag hem wat hij gaat doen waarom en doe het digitaal dus via email, facebook whatsapp etc. dan heb je nog meer bewijs materiaal.
succes!

En als hij stiekem een camera heeft geplaatst kijk dan bij je kast, nachtkast, in de hoeken van je muur, badkamer etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn maar héél weinig camera's die:
- en heel erg klein zijn om ze goed te kunnen verbergen
- en toch een hoge beeldkwaliteit hebben om iemand nog te kunnen herkennen op een filmpje

Ik begrijp je angst, en ik zou in jouw plaats ook ook stappen ondernemen wanneer hij ze publiceren zou, maar persoonlijk zou ik het me eigenlijk niet verbazen dat het meer dreigementen waren om te voorkomen dat je het uit zou maken. Hij was vermoedelijk al een tijdje bang om je te verliezen, zou dat kunnen? (geen antwoord nodig, hoor!)