waarom werkt een paracetamol sneller bij een lege maag? kan iemand mij dat verteller,uitgebreid graag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? In principe wordt er bij veel medicijne juist afgeraden om deze op een lege maag te gebruiken, vandaar mijn vraag.

Antwoorden (3)

De paracetamol word opgenomen wanneer hij verteerd word. Logischer wijze wanneer de paracetamol vermengd wordt met ander eten. Zal het langer duren eer deze paracetamol in aanraking komt met maag of darmwand om te kunnen opgenomen worden.

In geval van een lege maag is er alleen maar ruimte voor de paracetamol om in aanraking te komen met darm of maagwand zodat een snellere opname kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft is dat net andersom hoor. Een paracetamol werkt helemaal niet met een lege maag. werkt juist snel met een volle maag. Ik weet niet hoe je nou daarbij komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paracetamol is een van de weinige pijnstillers die doorgaans geen maagproblemen oplevert, het is geen bloedverdunner.
Bij een lege maag is de passage naar de darmen sneller en compleet, waar de stof sneller in het bloed opgenomen wordt dan bij een volle maag en daarom sneller werkt, de resorbsie van de paracetamol bij een volle maag en darmen is dan trager door de lagere concentratie in de darmvulling.
Wel een glas water er achteraan drinken.
Gebruik NOOIT meer dan 6 paracetamol per 24 uur of lagere doses bij leverfunctiestoornis.
Boven een bepaalde concentratie is het vrij plotseling hepatotoxisch (ZEER GIFTIG VOOR DE LEVER) bij overschrijding van de aangegeven dosis METEEN medische hulp inschakelen, ook al voel je je niet ziek of misselijk, anders houdt na enige dagen je lever er mee op en sterf je.
DIT IS GEEN GRAPJE.
Beneden deze gevaarlijke dosis is paracetamol een van de veiligste pijnstillers.
Laat ze mede om bovengenoemde reden nooit in kinderhanden raken.
Combineer paracetramol ook NIET met alcohol of andere stoffen die door de lever omgezet worden, behalve in overleg met je arts.
De combinatie paracetamol/caffeine is werkzamer dan
gewone paracetamol (synergetisch effect)
Ook wordt paracetamol /caffeine sneller opgenomen.
Dat is dan een alternatief bij een volle maag ipv. gewone paracetamol op een lege maag.
Over het algemeen is medicijnen nemen op een lege maag GEEN aanraders NSAID's (Voltaren, Naproxen)en COXAID's (Meloxicam) moet je NIMMER op een lege maag nemen.
Als je van nature al maagklachten hebt, overleg goed met arts en/of apotheker.