`Had ik het maar geweten’ is uitgegroeid tot het best verkochte informatieve boek over dementie. Lezers waarderen de positieve toonzetting, met veel aandacht voor wat mensen met dementie nog wel kunnen.
http://www.hadikhetmaargeweten.nl/

Handig bij dementie is een nieuw boek over dementie dat op wereldalzheimerdag (21 september 2013) is uitgekomen. Het eerste exemplaar is aangeboden aan Julie Meerveld van Alzheimer Nederland.
http://www.handigbijdementie.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Die positieve kijk op wat (nog) wèl kan is belangrijk.
+1

Andere antwoorden (3)

Als dat is met de bedoeling het aan een kind uit te leggen, dan kan ik dit boekje aanbevelen:

Oma's hoofd is versleten : als oma of opa dementie heeft / Marieke van Ditshuizen. Uitg. in samenw. met Alzheimer Nederland. Helden, cop. 2012. ISBN
Oma Ollie past altijd op Fien: ze eten samen taartjes, verkleden zich en spelen het liefst ́indiaantje. Totdat oma Witte Arend op een dag, samen met Kleine Bever, de weg naar huis niet meer terug kan vinden. Oma Ollie moet naar de dokter. Die ontdekt dat oma Olliés hoofd oud is, dat haar hoofd niet te repareren is en dat ze steeds zieker gaat worden. Oma Ollie gaat steeds meer vergeten. Dan moet zij naar een verzorgingstehuis. Oma Ollie wordt nog zieker, ze loopt zelfs geen rondjes meer, en ze sterft met een zachte indianen-́ugh́.
In deze mooie prentvertelling kijken we door de ogen van Fien naar het leven van oma Ollie, naar haar ziek worden (dementie) en sterven. Het boek is een particulier initiatief, omarmd door o.a. de Fiep Westendorp Foundation en Alzheimer Nederland, vormgegeven door een auteur/illustratrice die meerdere titels op haar naam heeft staan. Vanaf ca. 4 jaar.
Amadea
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Mooi :)
Antoni
10 jaar geleden
Hier http://picarta.pica.nl/xslt/DB=3.34/CMD?ACT=SRCHA&IKT=1016&SRT=YOP&TRM=oma%27s+hoofd+is+versleten&ADI_IKT9033=2&MATCFILTER=Y&MATCSET=Y is meer informatie over het boek te vinden.
Er worden je al een aantal goede boeken aangereikt.
Een ander boek is: De heldere eenvoud van dementie. Een gids voor de familie. Huub Buijsen schreef het. Confronterend maar duidelijk.
Kristal
10 jaar geleden
echt een uitleg over dementie is het niet want het is een verhaal boek, wel wordt in dit boek heel erg duidelijk wat het nou precies inhoud, je bekijkt het verhaal door de ogen van een dementerende oude man, zo verteld hij dat hij iets aan het doen is en een paar regels later, raak je zelf net zo in de war. het boek neemt je als het waren mee door de ogen van mensen met dementie. Ik heb het over het boek Hersenschimmen.