Kan er in een algemeen bloedonderzoek gezien worden of je een virus of bacterie infectie hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
36.8K

Antwoorden (3)

Dat ligt aan het soort virus/bacterie, als deze lichaamssystemen ontregelt door bv toxinen zal een algemeen bloedonderzoek aanwijzingen geven waarmee met te doen kan hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zijn ook veel bacterie-soorten die niet pathogeen zijn maar deze kunnen evenzogoed het imuumsysteem activeren, waardoor oa. het imumoglobuline in het bloed verhoogd wordt.
In wezen worden virus-en bacterieinfecties dus vaak (vrijwel altijd indirect aangetoond.
Als men specifieker onderzoek doet gaat men "op kweek" zetten en daarmee kan men vaak bepalen wat voor soort boosdoener bezig is en welk antibioticum/ combinatie van middelen het meest effect zal hebben.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn ook veel bacterie-soorten die niet pathogeen zijn maar deze kunnen evenzogoed het imuumsysteem activeren, waardoor oa. het imumoglobuline in het bloed verhoogd wordt.
In wezen worden virus-en bacterieinfecties dus vaak (vrijwel altijd indirect aangetoond.
Als men specifieker onderzoek doet gaat men "op kweek" zetten en daarmee kan men vaak bepalen wat voor soort boosdoener bezig is en welk antibioticum/ combinatie van middelen het meest effect zal hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Infecties kunnen worden opgespoord door bloed microbiologisch te onderzoeken. Een van de meest gangbare microbiologische tests is een kweek. Hierbij wordt wat bloed op een voedingsbodem of kweekmedium aangebracht om eventueel in het bloed aanwezige bacteriën te laten groeien. Men kan dan vaststellen welke bacterie het is en hoe deze moet worden behandeld.

Virussen en bacteriën zijn doorgaans terug te vinden in je bloed. Als je ziek bent, bijvoorbeeld door een ontsteking of infectie, dan kan bloedonderzoek dus in veel gevallen uitwijzen wat de exacte oorzaak is.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke reactie. Als er een infectie gezien wordt, wordt dan niet automatisch het bloed op kweek gezet om er zo achter te komen wat er aan de hand is?
fremar
10 jaar geleden
dit weet ik zo niet,maar als dit niet gebeurt zal je arts er zeker om vragen of toch onmiddellijk met antibiotica starten.
Vaak wel, maar dan moet de arts wel aangegeven hebben dat hij een zogenaamde differentiatie wil hebben. Elke ontsteking geeft een verhoogd aantal Wii te bloedcellen in het bloed, dat geldt voor bacteriële, virale, maar ook steriele ontstekingen.
Er bestaan echter verschillende soorten witte bloedcellen. Bij een differentiatie wordt gekeken naar de verdeling van de verschillende soorten witte bloedcellen.
Aangezien virussen een ander soort verdeling geven dan bacteriën is hieraan te zien of het om een bacterie gaat of een virus.
Belangrijk is wel te beseffen dat dit slechts een indicatie kan geven; het is niet bewijzend. Ik heb al eerder de bacteriële superinfectie genoemd...

Een bacterie is vaak redelijk aan te tonen middels een kweek van bijvoorbeeld pus. Voor virussen werkt dat niet, op zeer specialistisch onderzoek na. Anderen hebben het over een kweek van het bloed. Dit werkt alleen als de bacterie in het bloed is gekomen. Dat noemen we een sepsis, een ernstig ziektebeeld. Zulke patiënten liggen in het ziekenhuis, bij mensen die gewoon thuis zijn komt dit niet voor en is een kweek van het bloed dus zinloos.
Overigens behoren kweken ook niet tot wat een arts bedoelt met "bloedonderzoek."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik jou nog iets vragen? Als je koorts hebt en bloed laat prikken waarbij diffr is aangevinkt komt er dan sowieso iets uit het onderzoek? Of kunnen dan nog steeds alle waarden goed zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal zal er dan wel iets uitkomen, maar niet altijd. Zeker als je al antibiotica en/ of prednison gebruikt kan dat gebeuren.
Hoezo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb al een week koorts, ook na de antibioticakuur en gebruik van prednison. Heb vandaag wederom bloed laten prikken in de hoop dat er eindelijk iets uit komt waaruit blijkt waarom ik zo ziek ben en blijf. Tot nu toe is er alleen een verhoging van de leukocyten gevonden maar dit was niet zorgelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben trouwens al een aantal maanden ziek er is een darmonsteking gevonden maar er speelt nog iets waarvan nog niet bekend is wat het is of kan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor darmontsteking?
Crohn? colitis ulcerosa? Of bedoel je een darminfectie? Of een buikgriep? Of iets anders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crohn maar die is onder controle nu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, dat maakt het wel erg lastig om aan te geven waar je klachten vandaan komen. Koorts en een verhoging van je witte bloedcellen kan zeker ook van Crohn komen, dus misschien is die minder rustig dan je denkt. Aan de andere kant zijn er duizenden andere mogelijke oorzaken. De prednison vertroebelt het beeld.
Je andere klachten zijn ook aspecifiek en helpen dus niet verder. Ik kan me een aantal vervolgstappen voorstellen.
Eerste mogelijkheid is het eens aan de mdl-arts te vragen. Als de Crohn de boosdoener is zal je meer prednison of andere medicijnen nodig hebben.
Een tweede mogelijkheid is het stoppen van de prednison. Als er een andere oorzaak is dan zullen de klachten duidelijker worden en kan de arts gerichter onderzoek doen. Natuurlijk zal de Crohn dan wel weer opvlammen...
Je kan ook nog afwachten. Verre weg de meeste ontsteking en gaan vanzelf ook weer weg. Dat beloop kan je gewoon afwachten. Hoe het ook zij, doe dit altijd in overleg met een arts. Via gv kunnen wij je niet veel verder helpen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! De mdl arts weet ervan en geeft aan dat deze klachten niet van crohn afkomen. Stoppen met prednison vindt hij nog geen optie, ben wel aan het afbouwen. Het zit ergens in mijn hoofd heb ik het idee, heb veel hoofdpijn, kaken doen pijn, koorts en algehele maleise. Maandag weer naar de huisarts en hopelijk is dan de uitslag van het bloed binnen en komt daar iets uit. Anders naar de kno arts maar kan me niet voorstellen dat dit allemaal door mijn holtes zou komen. Vooral dat zieke gevoel is vervelend. Ik snap dat hier geen diagnoses gesteld kunnen worden maar jouw kennis heeft me zeker verder geholpen. Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je me willen laten weten als er meer duidelijkheid is? Ik ben gewoon benieuwd.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk. Mag ik vragen wat voor arts je bent? Daar ben ik dan weer benieuwd naar ;-).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huisarts, met ruime voorervaring met mdl, interne geneeskunde, psychiatrie, verstandelijk gehandicapten geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaar je brede kennis.. Fijn! Leukocyten waren weer wat verhoogt maar mijn huisarts weet niet meer wat hij met me aan moet. Heb mijn mdl arts gesproken en hij gaat het verder overnemen morgen wederom bloed prikken op andere dingen. Hopelijk komt er eindelijk iets uit. Zijn er veel ziekten waarbij je het griepgevoel hebt? In combinatie met hoofdpijn en verhoging/koorts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, letterlijk duizenden, misschien meer.
Elke ontsteking kan koorts geven. Dan bedoel ik dus meer dan alleen infecties, maar ook alle steriele ontstekingen. Daarnaast elke ziekte waarbij weefsel verloren gaat, elke vorm van kanker, vele syndromen waarbij het mechanisme nog onbekend is, cerebrale problemen, vele medicijnen, enzovoort.
Koorts op zich kan al hoofdpijn en een grieperig gevoel geven. Zoals ik al zei, het zijn aspecifieke klachten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat het niet zo voor de hand ligt. Misschien helpt het als ik zeg dat ik in juni in mexico ben geweest en in september ziek ben geworden en tot nu toe niet meer beter ben geworden. Allerlei onderzoeken gehad waar uiteindelijk crohn uit is gekomen. Helaas is dit niet de veroorzaker van al mijn klachten. Wellicht een infectie uit de tropen? Heb veel muggenbulten gehad maar is geen malaria gebied wel denque maar dat duurt niet zo lang. Heb jij nog een idee?