er is een bal tegen mijn vinger aangekomen. Nu is hij dik en blauw, betekent dit dat hij gekneusd is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Als het ook pijn doet als je hem nog kan bewegen dan waarschijnlijk wel. Om het zeker te weten kan je even langs de huisarts gaan, deze geeft je dan waarschijnlijk een mitella, gips of tape
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen (hoop dat je je ring hebt uitgedaan, als je die aan die vinger had zitten) Verder kun je er weinig meer aan doen dan eventueel een verband er omheen
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord (vanuit je parate kennis) Goed dat je aan de ring dacht.
M.v.g. TX
Een gekneusde vinger of teen is geen reden om meteen naar de huisarts of de EHBO te gaan. Een kneuzing verdwijnt vanzelf. Wel kun je zelf een aantal dingen doen die de genezing bevorderen en de pijn kunnen verlichten. Wanneer de pijn na een week niet minder is, je de teen of vinger helemaal niet kan bewegen of de teen of vinger scheef staat, dan kan er sprake zijn van een breuk. In dat geval moet je wel naar de huisarts.

Wat kun je zelf doen bij een gekneusde vinger of teen?
Hieronder een aantal tips die kunnen helpen om de pijn te verlichten:
Om te beginnen is het belangrijk om de eerste uren de vinger of teen te koelen met ijs. Gebruik een icepack of ijsblokjes in een zakje in een washandje en koel ieder uur de zere vinger of teen gedurende een minuut of 10.
Smeer de gekneusde vinger of teen regelmatig in met Arnicazalf. Arnicazalf laat bloeduitstorting en zwelling sneller verminderen, zodat je de vinger of teen sneller weer moeiteloos kunt bewegen.
Geef de vinger of teen rust. Ontzie de vinger of teen zo veel mogelijk. Draag bij een gekneusde teen een open schoen of slipper. Zo wordt teen ontzien doordat er geen druk op wordt uitgeoefend.
Wanneer het bewegen met de vinger of teen veel pijn doet, gebruik dan smal sporttape om de vinger of teen in te tapen.

Hoe je dat tapen doet en nog meer tips vind je in de link.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik verwacht dat je vinger inderdaad gekneusd is, hou hem wel goed in de gaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dikke plus voor de Arnica-tip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, Arnica werkt super bij kneuzingen, maar mag alleen op de onbeschadigde huid gebruikt worden, dus niet opsmeren als je een wondje hebt.