Waar berust de antibacteriële werking van jodium op?

Wat maakt een joodoplossing zo'n goed middel om infecties te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Reddie
10 jaar geleden
Voor zover ik weet is dat idee een beetje achterhaald, en is het niet zozeer de jodium die antibacterieel werkt, maar de alcohol in de jodiumtinctuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wist niet dat er alcohol in zat :o
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk deze vraag zal ik verwijderen al heeft die andere niet zo'n mooie vraagstelling en blijkbaar niet de goede trefwoorden...

Het beste antwoord

Jodium is een erg sterk reagerende stof en familie van chloor. Het gaat heel snel een reactie aan met andere stoffen, waardoor de eigenschappen veranderen.
Deze veranderingen hebben tot gevolg dat de bacteriën en virussen niet meer kunnen groeien, ze worden gewoon kapot gemaakt.

Nadeel van jodium is de kans op irritatie en allergie. Gebruik van jodium kan ook bepaalde testen die je in het ziekenhuis doet beïnvloeden.

Voordeel is de grote effectiviteit en de snelheid van werking.
De irritatie wordt verminderd door povidon-jodium te gebruiken. De jodium komt dan langzamer vrij en werkt dus minder intensief, maar wel langer.

Nadeel van jodium is verder dat het reageert met haast alles. Bij veel vervuiling kan de jodium daardoor niet de bacteriën of virussen bereiken. Daarom voor ontsmetten de huid reinigen.
Als de kleur weg is, is de werking beëindigd kun je als regel hanteren.