Kan het gevoel van een orgasme veranderen?

Kan het zijn dat in de loop van je puberteit, relatie of niet, het gevoel de intensiteit van een (vaginaal) orgasme kan veranderen?

Toegevoegd na 39 minuten:
- edit -
Bedankt voor de meerdere antwoorden die ik al heb mogen ontvangen.
Even zo kort mogelijk mijn eigen verhaal:
Ik zit nu 2,5 jaar in een relatie. Het eerste half jaar waren mijn aantal orgasmes op geen 2 handen te tellen, ga maar uit van eerder 4 handen, dus minstens 20 keer, in één kwartier tijdens de seks. Ik heb het hier over een vaginaal orgasme. Ook was ik altijd flink nat. Voor én na de seks. Eerder kende ik het vaginale orgasme nog niet, ik was al wel een langere tijd geen maagd meer. Ik bedacht mijzelf bij het hoogtepunt 'dus dit is een vaginaal orgasme'. Tegenwoordig kom ik 'anders' klaar. Veel minder vaak ook en ben ik lang niet zo snel over die 'drempel' heen te krijgen. Ik denk niet dat het aan vertrouwen ligt. Nu twijfel ik al twee jaar een beetje aan mijzelf: 'Ben ik dan dat eerste half jaar wel klaargekomen? Hoe het nu voelt, is lang niet zo intens zoals toen, was het in die tijd wel klaarkomen? Of ik heb mijzelf nou enorm voor de gek gehouden en was het enkel 'lekker' ?'
Niemand voelt hetzelfde natuurlijk, maar het is een stuk onzekerheid of ik in het begin dan ook wel 'echt klaarkwam', of dat ik mezelf daarin voor de gek hield, naar het gevoel opzoek was met mijn partner en het eerste het beste hoogtepunt als orgasme verklaarde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Ja, de beleving van het gevoel wat je hebt bij en orgasme verandert in de loop der tijd, zowel bij mannen als bij vrouwen. Ik heb alleen ervaring als man, maar ik heb de bevestiging van mijn vrouw, dat dit voor haar ook geldt (gold).
10 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik de ervaring dat de intensiteit van een (vaginaal) orgasme zelfs tijdens één en dezelfde vrijpartij kan verschillen.

Ik ben zelf 43 jaar en heb niet het idee dat jet leeftijdsgebonden is. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je 'in je vel' zit of hoe opgewonden je bent. Misschien zelfs wel met de tijd van maand?