Stofdeeltjes kleiner dan een honderdste millimeter komen in de longblaasjes terecht. Deze deeltjes worden niet meer afgevangen door de slijmvliezen in mond, luchtpijp en de bronchiën.

Dus als er plasticdeeltjes rondzweven in de lucht die je inademt met een doorsnede kleiner dan 0,01mm dan komen die diep in je longen terecht.

De stofdeeltjes in de longblaasje gaan daar nooit meer weg. Zij blijven daar de rest van je leven. Ze veroorzaken ontstekingen en littekens.

Een bekend voorbeeld van dit probleem is de beroepsziekte "stoflongen" bij mijnwerkers. De fijne kolen- en steenstof in de longblaasjes blokkeert de zuurstofopname door de longen.
Mijnwerkers die 25 tot 40 jaar gedurende 8 uur per dag ondergronds hebben gewerkt hebben daar bijna allemaal last van.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, hoogst waarschijnlijk wel.

Je gehele luchtwegen zijn bekleed met een slijmvlies, dat trilhaarrjes heeft. Deze trilhaartjes zorgen ervoor dat het slijm op het slijmvlies langzaam maar zeker richting de keel getransporteerd wordt. Stof blijft in het slijm plakken en wordt meegenomen richting keel. In de keel wordt het ingeslikt. Verteerbare onderdelen zoals het slijm worden verteerd en opgenomen. Onverteerbare delen zoals plastic worden uitgepoept.

Alleen als het zeer fijn stof is geweest, dat u diep heeft geinhaleerd, is er een kans dat het in de longblaasjes terecht is gekomen. Dan nog is de kans dat u het weer ophoest erg groot. Er is alleen dan een theoretische kans dat het er wel achterblijft, maar die kans is dus erg klein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Wat te denken van asbestvezels, die blijven ook in de longen achter.
Reddie
10 jaar geleden
@Ivana , de vraag ging over plastic. Dat is iets heel anders dan asbest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, maar ook voor asbest geldt dat het alleen een probleem is als er fijne deeltjes ingeademd worden. Deze deeltjes komen vrij als er in asbest geboord/ gezaagd/ oid wordt. Als dat niet gebeurd is asbest ip geen probleem.