Mag ik op mijn eigen houtje bloed laten prikken?

ik wil een volledig bloedonderzoek en wil dat zelf betalen .daarvoor heb ik een briefje van de arts nodig zegt de prikinstantie. dat begrijp ik niet
als ik betaal mag ik toch laten prikken wanneer ik wil? ik ben wel kort geleden gecontroleerd alle uitslagen prima
maar dat vertrouw ik juist niet.cholesterol goed ,bloedsuiker goed ,etc etc

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja, dat mag, Daarvoor kan je hier tercht:
Test je gezondheid met bloedonderzoek van Check-U
Check-U is een nieuwe moderne organisatie die vindt dat iedereen het recht heeft om zijn lichaam ofwel gezondheid te kennen. Een deel van de medische wereld vindt het niet nodig dat u weet hoe u ervoor staat.
Zolang u geen klachten heeft hoeft u niets te weten. Het is echter zo dat een deel van de klachten voorkomen had kunnen worden. Een vroegtijdige herkenning van een te hoog Cholesterol-gehalte kan uw leven redden omdat u uw levensstijl en eetgewoonte kunt aanpassen aan het advies van uw arts.

Healthcheck, test je gezondheid met onze bloedonderzoek testen. Test (onder andere) op HIV, Cholesterol, Diabetes, Ontstekingen en infecties.

http://www.testjegezondheid.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bloedonderzoeken kunnen enkel op voorschrift van arts,anders bestaat het gevaar van overcomsuptie.Het zou mij een leuke boel worden moesten we allemaal zo maar bloedonderzoeken laten doen.
fremar
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
Wat doe je dan als er afwijkingen zijn,ook je eigen dokter spelen?
fremar
10 jaar geleden
Ben je dan niet eerst naar je arts geweest met je klachten.zo ja dan heb je geen goede arsts,zo nee dan zal je arst je wel niet graag zien afkomen daar je hem eerst niet geraadpleegd hebt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Voor schildklier krijg je als het goed is om de zoveel tijd een controle van de waardes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een kwestie van tijd... binnenkort doet iedere particulier veel meer zelf. In de U.S.A. gebeurt dit al veel vaker.
Je moet gewoon even rondbellen waar je wel kunt laten prikken, vraag het bedrijf waar je eerst was naar een goed ander bedrijf dat wel moeiteloos zelf betalende particulieren helpt.
Zeker kan dat. Alleen via commercieel bedrijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn testen die je zonder tussenkomst van een arts kunt (laten) doen. Denk aan een zwangerschapstest, die koop je gewoon bij de drogist. Dat is omdat iedereen kan weten wanneer je die moet gebruiken en hoe je de uitslag moet interpreteren. Een bloedonderzoek is daar te complex voor.

Want hoe weet je wat er getest moet worden? Zelfs een arts zal eerst moeten weten wat voor klachten je hebt om de a priori kans op een afwijking in te kunnen schatten. De kans dus die je vóóraf inschat. Als die kans heel erg klein is, is een onderzoek niet zinvol. Sterker nog: je kunt het dan beter NIET uitvoeren. Niet alleen vanwege de kosten en belasting voor de patiënt, maar ook omdat de kans dan groter is dat je een nietszeggende uitslag krijgt. Het verschilt per type test, maar bij sommige testen is het echt van het grootste belang om te weten WAAR je naar zoekt voordat je het onderzoek kunt interpreteren. Bijvoorbeeld: een positieve ANA-test kan onder meer duiden op reumatoïde artritis, lupus, of andere auto-immuunaandoeningen. Maar ook bij gezonde mensen (die kans is groter wanneer bepaalde auto-immuunziektes in de familie voorkomen) of bij mensen met een infectieziekte zoals de ziekte van Pfeiffer. Die test heeft in zichzelf heel weinig diagnostische waarde, maar kan in samenhang met iemands specifieke klachten en andere onderzoeken wél bepaalde diagnoses ondersteunen. Maar zonder aanvullende informatie is de test zinloos omdat je dan vrijwel niets kunt afleiden uit de uitslag.

Of neem het HB-gehalte, dat lijkt simpel, toch? Maar een laag HB ('bloedarmoede') kan heel veel verschillende oorzaken hebben en zonder in elk geval ook het MCV te laten bepalen kun je daar niets over zeggen. En ook hier zijn klachten en voorgeschiedenis van belang.

Daarbij: als er een afwijking blijkt uit een bloedonderzoek, kan alleen een arts bepalen of er behandeling nodig is. De kans is dan groot dat je niet de juiste bepalingen hebt laten doen en dat het opnieuw moet. Je hebt dan heel weinig aan je eerdere uitslagen.

Er zijn vast wel mogelijkheden: als je naar een alternatieve arts gaat en alles zelf betaalt, of misschien een commercieel lab vindt. Maar dan nóg zit je met bovenstaande problemen. Het is niet voor niets zo geregeld dat patiënten niet rechtstreeks naar een priklab kunnen gaan.

Als je klachten hebt of graag onderzoek wilt laten doen, ga dan naar je huisarts. Als jij goede redenen hebt voor twijfel over eerdere uitslagen, wil hij/zij daar vast aan meewerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom geloof je niet gewoon de uitslagen van de laatste onderzoeken? Of blijf je zoeken naar iets omdat je denkt of hoopt dat je iets mankeert? In het laatste geval is het misschien aan te raden eens een gesprek hierover met iemand te hebben.