Is het normaal (komt het vaker voor) dat een specialist op deze manier de behandeling (controles) staakt?

Mijn man gaat dood aan kanker, is niet meer te behandelen, is palliatief.
Dat weten we al een poos.
Zou nog wel om de drie weken bij de hematoloog onder controle blijven om te zien hoever een van de kankers ( de Non Hodkin, CLL) zich zou manifesteren.

Vorige week nog bloed laten prikken. Vandaag een afspraak met de behandeld hematoloog voor de uitslagen.
De auto startte niet. Gebeld om de afspraak af te zeggen, met het idee dat die wel verplaatst kon worden.
Kregen we van de assistente te horen: de dokter wilde toch al alle controles maar staken en de palliatieve verzorging aan de huisarts over laten.

Drie weken gelden zei diezelfde arts nog dat hij wel een indicatie kon geven over opname in de hospice...... "want we zien elkaar toch vaak genoeg".
En nu stopt hij daar zomaar mee.
Mijn man was behoorlijk ontdaan, voelt zich in de steek gelaten.... en definitief opgegeven en afgeschreven.
Heeft gelukkig een heel goede relatie met zijn huisarts, die het ook niet behoorlijk vindt van zijn collega-arts.

De hematoloog zal nog wel bellen, komende vrijdag.
Om het uit te leggen. En dan laten we wel weten dat we het niet netjes vinden op deze manier.

Maar toch blijft de vraag:
Is dit een normale gang van zaken? Kan dat zo maar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterkte momopoyolo, ook ik vind dit zeer ongepast, er had een face to face gesprek plaats moeten vinden, de hematoloog had je man en jou persoonlijk moeten vragen of jullie nog vragen hebben en of jullie ermee akkoord gaan dat de palliatieve verzorging voortgezet wordt door de huisarts. Hij had persoonlijk uitleg moeten geven waarom hij geen afspraken meer nodig acht.
Ik leef met jullie mee, ik hoop dat jullie voldoende steun van familie, vrienden en huisarts krijgen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Heel erg veel sterkte gewenst de komende tijd Momopoyolo.
Ik heb verder geen antwoord op je vraag, maar ik vind het wel schofterig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel.
Het bleek allemaal een misverstand..........
Miscommunicatie tussen huisarts - hematoloog - assistente hematoloog....
De controles (van bloedwaarden) gaan gewoon door en de visites bij de specialist dus ook, zo lang het nog kan.

Het beste antwoord

Terugverwijzing naar de huisarts in de palliatieve fase is gangbaar, ja. Maar de manier waarop dit is in jullie geval is gebeurd (of eigenlijk: niet is gebeurd, dit is geen terugverwijzen maar voelt als "laten vallen") vind ik niet fatsoenlijk. Zoiets moet goed overlegd worden, de specialist moet uitleggen waarom de huisarts deze zorg beter kan bieden en aangeven dat hij altijd bereikbaar blijft als er complicaties zijn of als jullie of jullie huisarts graag iets wil overleggen.

Alleen al vanuit menselijk oogpunt vind ik het normaal dat je gewoon afscheid neemt als je een intensieve behandelrelatie afsluit: je geeft elkaar een hand, wisselt nog wat uit, er worden afspraken gemaakt over het vervolg. Als je man bekend is bij een palliatief zorgteam of bij de pijnpoli, moet goed worden afgestemd welke zorg nu door wie wordt gedaan en wie het aanspreekpunt is bij vragen. Het is bijvoorbeeld ook niet ongewoon dat een oncoloog/hematoloog nog ruimte biedt voor een gesprek met de familie na het overlijden van de patiënt, wat ook al wel aangeeft dat ook als de specialist op den duur geen specifieke taak meer heeft en de palliatieve zorg wordt overgenomen door de huisarts, hij/zij nog altijd op de achtergrond betrokken blijft bij die zorg.

Ik vind dit dus een vreemde gang van zaken. Het klopt dat in de palliatieve fase de huisarts op den duur de zorg overneemt. Maar het moment waarop dat gebeurt, verschilt natuurlijk ook per patiënt. Jouw man is blijkbaar tot nu toe in staat om met enige regelmaat naar het ziekenhuis te komen. Wanneer iemand dit zelf niet meer kan, is de overgang naar zorg door de huisarts heel natuurlijk, maar wanneer de actie bij de specialist ligt, markeert dat op zijn minst gevoelsmatig heel erg duidelijk het ingaan van die laatste fase. Van een hematoloog en diens assistente(s) mag je toch verwachten dat die hier enig gevoel voor hebben en dat zij hier op een fijnzinnige manier mee om kunnen gaan.

Ik zou aanraden om – als het éven kan – alsnog een afspraak te maken voor het spreekuur. Zelfs al weet de hematoloog jullie telefonisch precies uit te leggen waarom het logischer is dat de huisarts nu de zorg overneemt, dan nog ben ik bang dat jullie gevoel van ‘ineens losgelaten te worden’ daar niet veel minder door zal worden. Als je alsnog een ‘echt’ gesprek kunt hebben, kun je niet alleen duidelijk maken hoe dit voelt voor jullie, maar kan dat tegelijkertijd het afscheidsgesprek zijn wat in mijn ogen hoe dan ook had moeten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je informatieve antwoord.
Dat wisten wij dus niet, dat terugverwijzen naar de huisarts voor de palliatieve fase gangbaar is.
Mijn man wil toch graag blijven weten hoe het met zijn bloedwaarden is. Maar ik denk dat de hematoloog wel open staat voor nog een gesprek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een algemeen gegeven hé, ik weet natuurlijk niet wat de situatie van je man is. Als de specialist echt geen taken meer heeft maar het alleen nog gaat om pijnbestrijding en stervensbegeleiding, dan wordt dat meestal door de huisarts gedaan. Zeker als iemand op den duur te ziek wordt om naar het ziekenhuis te komen, dan is het ook een praktisch punt. Maar dan blijft de specialist vaak wel in elk geval op de achtergrond betrokken. Er zijn immers ook vormen van kanker waarbij de palliatieve zorg soms ook heel specialistisch is. Denk aan het palliatieve bestraling, waarbij het doel enkel is om pijnklachten ontstaan door druk van een (secundaire) tumor te verlichten. Of andere specifieke complicaties die alleen in het ziekenhuis behandeld kunnen worden. Ik denk inderdaad dat je moet praten. Of je man, in elk geval. Dit wrange misverstand toont maar weer aan dat mensen minder voor elkaar moeten denken en meer moeten luisteren. Wellicht heeft de hematoloog gedacht dat hij je man met het cancelen van de controles bevrijdde van de onnodige belasting van regelmatige ziekenhuisbezoeken, terwijl jouw man die controles juist op prijs stelt en er belang aan hecht. Maar vergeet even wat gangbaar is of wat die arts handig lijkt. Praat samen met die hematoloog en laat je man eerst eens vertellen wat HIJ zou willen. Uiteindelijk moet je een manier zien te vinden waarbij de zorg wordt ingevuld op een manier die past bij je man, bij hoe hij zijn ziekte beleeft en hoe hij zich - fysiek en mentaal - voelt. Als hij op dit moment graag die regelmatige consulten met zijn hematoloog wil behouden en hij kan het aan om daarvoor naar het ziekenhuis te komen (en jij kunt het aan, ik neem aan dat je meestal mee gaat) dan zou ik om eerlijk te zijn niet weten waarom dat niet gewoon voortgezet kan worden. Misschien is dat volgende maand weer anders, maar daarom is het zo belangrijk om te blijven praten met elkaar zodat je de zorg en ook de vorm waarin zorg geboden wordt, continu kunt aanpassen. Ik wens jullie in elk geval heel veel sterkte, liefde en wijsheid toe samen en hoop dat een gesprek met de specialist de lucht een beetje kan klaren wat dit betreft. Zorg moet maatwerk zijn, zéker palliatieve zorg. En hier vind ik dat er wel heel lomp is gecommuniceerd, dat kun je m.i. echt niet maken bij iemand die al zo kwetsbaar is. Ik hoop dat het je man lukt om duidelijk te verwoorden hoe dit voelt voor hem, zodat deze fout niet opnieuw wordt gemaakt door deze arts en assistente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Lies!
Het bleek allemaal een misverstand..........
Man heeft goed gesprek gehad met de hematoloog en de huisarts is langs geweest en de lucht is geklaard.
Miscommunicatie tussen huisarts - hematoloog - assistente hematoloog....
( ik hoop maar dat zij niet te veel op haar donder heeft gehad, want zij is ook een aardig mens). De controles (o.a. van bloedwaarden) gaan gewoon door en de visites bij de specialist dus ook, zo lang het nog kan. De uitslagen waren nu goed, d.w.z. beter dan de vorige keer en dat wil je dan natuurlijk wel graag weten en bovendien moet de hematoloog de lymfeklieren blijven controleren. En op basis van dat soort dingen een indicatie voor het hospice maken, want dat wil mijn man graag. Dat is dus geregeld. Er is een ziekenhuisbed in de huiskamer en een rolstoel en thuiszorg op afroep, dus eigenlijk is het allemaal prima in orde.
We zijn niet bang voor het einde, maar de manier waarop....dat
maakt wel verschil natuurlijk.

Andere antwoorden (3)

Ik leef met U mee.Ik ben geen deskundige maar uitslagen en plannen doorgeven via de assistente kan echt niet.
Ik vind het dus geen normale gang van zaken (en dat heb ik netjes uitgedrukt) en ik zou een gekwalificeerd protest op z'n plaats vinden, zeker gezien de situatie waarin jullie je bevinden.
VEEL sterkte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
juist! Zeker als iemand door zo een periode heen gaat is het ronduit lomp om die te laten vallen. plus!
Antoni
10 jaar geleden
hendricus1, wat bedoel je precies met "gekwalificeerd" in "gekwalificeerd protest"? Ik ken die uitdrukking niet. Kan je het zeggen met andere woorden? Alvast bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarmee bedoel ik een met feiten ondersteund protest door mensen die er verstand van hebben - ikzelf protesteer tegen het gedrag van deze arts omdat het sociaal niet kan - of communicatief erg dom is.
Het lijkt erop dat de hematoloog doordat de afspraak niet kon doogaan een gelegenheid vond om de behandeling en ook de afspraken gelijk maar te staken.
Het is moeilijk een oordeel te vormen, maar het komt op mij over als " Ach, een nieuwe afspraak maken heeft eigenlijk niet meer zoveel zin ". Als dat al juist ware, dan nog stond de hematoloog niet stil bij het effect dat dit op zijn patient en diens partner heeft. Inderdaad, plots voel je je verloren en verlaten. Ik vind ht niet netjs, zacht gezegd. Ookal is er een moment dat je als behandelaar van en patient afscheid moet nemen, dan doe je dat na een vaak lngdurige en intnsieve relatie persoonlijk.
Wat ik nog wel wil opmerken; ookal werk je dan in de zorg, afscheid te moeten nemen van een patient die niet meer geholpen kan worden, dat went nooit.
Ik ga niet uit van kwade opzet van de hematoloog. Il sluit zelfs niet uit dat die het ook moeilijk vindt. Wel wens ik jullie sterkte de komende zware en verdrietige tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi opgemerkt en dat denk ik ook wel, dat zorgverleners er ook moeite mee hebben en deze man ook, want die staat bekend
als zorgzaam en betrokken.
Ik vind het ongelooflijk horkerig en bot van die hematoloog. Als hij de behandeling wilde staken, had hij dat netjes in een persoonlijk gesprek moeten zeggen. Hij bepaalt dat niet alleen. De patiënt en zijn naasten mogen immers altijd vragen stellen en bespreken hoe het traject nu verder gaat.
Ik begrijp dat je hoofd er niet naar staat, maar misschien is het toch handig om die hematoloog een brief te schrijven. Dat heeft twee voordelen (een): er bestaat een kans dat hij zijn gedrag aanpast en alsnog het gesprek aangaat, en (twee): mocht je later ooit besluiten dat je hier een klacht over wilt indienen, dan heb je in ieder geval zwart op wit staan dat je het niet eens was met de gang van zaken en dat je de arts de kans hebt gegeven om dat te veranderen.
Ontzettend veel sterkte!