Welke frisdranken mogen diabetici wel drinken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe alles, maar met mate.
Ritsuka
10 jaar geleden
af en toe een glaasje frisdrank moet kunnen, maar niet elke dag een 2 liter fles. dat is voor niemand gezond trouwens

Antwoorden (3)

Coca Cola Zero, Pepsi Max en dat soort frisdranken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle light frisdranken.

Wel goed het etiket lezen, want soms LIJKT het alsof een drank geen suiker bevat, maar is dat wel zo. Let ook op de term: geen toegevoegde suikers. Dat zegt niets, want als een drankje van nature al erg veel suikers bevat (denk aan vruchtensappen), dan kun je ze als diabeticus beter laten staan, ook al zijn er geen extra suikers aan toegevoegd.

Dus: alle frisdranken zonder suiker, of met héél weinig suiker (dan staat er bijvoorbeeld op het etiket < 1% per 100 ml).

Voorbeelden van frisdranken die 'geen' suiker bevatten en die diabetici dus prima kunnen drinken:
- Crystal Clear
- Rivella (heet tegenwoordig geen 'light' meer, maar IS het wel)
- Cola light, Sinas light, Tonic light, Cassis light e.d.

NIET verstandig:
- vruchtensappen
- Spa en fruit
- 'gewone' (dus niet-light) frisdranken

Ik weet dat het niet in je vraag zit, maar ik zet het er toch maar even bij: pas op met alcohol. Alcohol verlaagt de bloedsuikerspiegel, maar anderzijds bevatten sommige alcoholhoudende dranken veel suikers (likeuren, zoete wijn, advocaat). Daardoor kunnen ze de bloedsuikerspiegel langere tijd ontregelen. Het komt wel voor dan mensen tot 24 uur na het drinken van droge witte wijn een hypo krijgen (tekort aan suiker in het bloed). Maar als het goed is, weet de persoon in kwestie precies wat hij/zij doet. Zorg er alleen voor dat hij of zij precies weet wat er in het glas zit, dus doe niet zomaar een scheutje wodka door de cola light.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een diabeticus mag alles eten en drinken wat hij of zij wil, zolang het maar met mate is , en hij of zij rekening houdt met de hoeveelheid medicijnen die de patient dient te nemen.