Ja hoor,dat kan. Het schijnt zelfs op de achterhand te kunnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grinnik!
Ja, het is vooral verstandig als je in een gebied komt waar rabies veel voorkomt en waar de kans bestaat dat je wordt gebeten door een dier dat met rabies is besmet.
Als je gaat fietsen op het platteland in Afrika bv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan.
Je moet echter niet denken dat als je je van tevoren laat vaccineren tegen hondsdolheid dat je dan niets meer kan overkomen. Nog steeds is het zo dat als je gebeten wordt door een hond of vleermuis (of gelikt of gekrabt), je zo snel mogelijk een arts moet zien te vinden, omdat je dan alsnog injecties nodig hebt. Als je gevaccineerd bent heb je alleen meer tijd om een arts te vinden.
Als je niet gevaccineerd bent heb je 24 uur om een arts te vinden.

Vaccinatie tegen hondsdolheid bestaat uit drie injecties die in drie opeenvolgende weken gegeven worden.
Doorgaans wordt dit pas aangeraden als je langer dan drie maanden verblijft in een risicoland, of als je activiteiten onderneemt waarbij het risico op contact met wilde dieren groot is, zoals bijvoorbeeld een fietsvakantie.

De vaccinaties hebben nogal wat bijwerkingen:
Allergische reacties, soms ernstige
Buikpijn
Duizeligheid
Gewrichtspijn (= artralgie)
Hoofdpijn
Huiduitslag (urticaria)
Injectieplaats: o.a. jeuk, pijn, roodheid en verharding
Koorts
Malaise
Rillingen
Spierpijn (= myalgie)
Tastzin, gevoelsstoornissen (= paresthesieën)
Zwakte (= asthenie)

De injecties zijn trouwens niet goedkoop en worden in tegenstelling tot vaccinaties tegen andere tropische ziekten door de meeste zorgverzekeraars niet vergoed.