Waar zorgen de nieren precies voor?

Ik vraag dit omdat ik een ongeveer week geleden opgenomen ben met een ontstoken nier en nierbekontsteking... nu vraag ik me dus af hoe nieren werken enzo...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je lichaam is eigenlijk een grote fabriek waarin van alles gebeurt. In je darmen wordt je voedsel fijn gemaakt tot brandstof en bouwstenen voor je lichaam. Ze worden uit je darmen opgenomen in het bloed. En het hart pompt het bloed naar alle spieren en organen om er de brandstof en de bouwstenen af te leveren.

Bij al deze werkzaamheden komen net als in een echte fabriek afvalstoffen vrij. Deze worden door de spieren en organen afgegeven aan het bloed. De afvalstoffen moeten je lichaam weer kunnen verlaten, want anders word je langzaam vergiftigd. En dat is de taak van je twee nieren. Ook je lever speelt een belangrijke rol bij het verwerken van afvalstoffen, maar hier gaan we het hebben over de nieren. Ieder mens heeft twee nieren. Ze liggen achterin de buikholte tegen de rug aan.
Een gezonde nier heeft de vorm van een grote boon. Iedere nier is ongeveer 12 cm lang en weegt 160 gram. De nieren zijn opgebouwd uit ongeveer 1 miljoen uiterst kleine filtertjes die bloed filteren. Hierdoor ontstaat op een ingewikkelde manier urine. De urine wordt afgevoerd naar de blaas via de urineleiders.

De nier is een heel slim orgaan met veel verschillende taken. Een mens heeft tenminste één nier nodig om in leven te blijven. De belangrijkste taak van je nieren is het filteren van het bloed. De afvalstoffen worden eruit gefilterd en de bloedcellen en eiwitten moeten erin blijven.

Je nieren hebben ook nog twee andere taken. Ze berekenen precies hoeveel vocht je lichaam nodig heeft. Als er genoeg of teveel is, wordt er veel, meestal lichtgekleurde urine gemaakt. Als je lichaam vocht nodig heeft, maken je nieren weinig, meestal donkere urine. En je nieren maken hormonen. Dit zijn stoffen die andere organen vertellen wat ze moeten doen. Zo maken je nieren een hormoon dat het beenmerg aanzet om rode bloedcellen te maken. Ook maken de nieren een hormoon dat zorgt voor de juiste bloeddruk. Een ander hormoon uit de nieren is belangrijk voor stevige botten met voldoende kalk.

Je nieren zijn dus heel belangrijk om je lichaam gezond te houden. Eén nier kunnen we missen, maar zonder nieren kunnen we niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De nieren hebben een aantal belangrijke functies. Eén daarvan is het filteren en voeren van de afvalstoffen die in het lichaam ontstaan bij de stofwisseling. De nieren spelen ook een grote rol bij de waterhuishouding van het lichaam. Zij houden het bloedvolume en de bloeddruk op peil en regelen hoeveel vocht er dagelijks, in de vorm van urine, wordt uitgescheiden en hoeveel water er wordt heropgenomen in het lichaam. Daarnaast produceren ze een aantal hormonen en reguleren de nieren samen met de mineralen calcium en fosfor en vitamine D de botopbouw en -afbraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze 2 site kan je in begrijpelijke taal alles lezen over de functie en werking van de nieren en het nierbekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort gezegd, zijn nieren de organen die het bloed filteren. De afvalstoffen (urine) wordt dan via de ureter naar de blaas afgevoerd. Via je blaas plas je de urine weer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorgaande beantwoorders hebben je vraag beantwoord, ik wil er nog dit aan toevoegen:
De nieren kunnen uitsluitend functioneren als ze voldoende vocht krijgen. Altijd minimaal 1,5 liter drinken op een dag. Veel ellende met nieren ontstaat omdat mensen te weinig drinken. Is trouwens voor alle processen in het lichaam het beste.

Misschien is het bij jou niet hierdoor ontstaan hoor.
Maar het is toch goed om nog eens erbij bepaald te worden: veel drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de nieren veel vocht nodig hebben om te functioneren is absoluut niet waar. Dit is een hardnekkige fabel die we nog steeds de wereld niet uit hebben weten te krijgen. Ongeacht hoeveel je drinkt gaat er per 24 uur 180 liter voorurine door je nieren. Het is dus niet nodig om zoveel te drinken, sterker nog; de laatste onderzoeken laten zien dat veel drinken schadelijk kan zijn voor de nieren. Nieren zijn vergelijkbaar met een spons, teveel vocht? Lekkage.
Verpl. nefro (nieren) specialist