hoe controleer ik mijn gewicht met beengips aan?

Half okt '13 viel ik en brak mijn enkel. Deze moet 3 maand in het gips.
Mits ik op dieet stond voor de val en nu bijna niets meer eet (geen honger door pijn en niksdoen), lijkt het of ik veel ben afgevallen. Maar is dit zo? Want je staat toch in een andere houding op weegschaal (gipsbeen zit hoger, dus je bekken worden anders gekanteld). Ter info: geen loopgips.
Hoeveel weegt zo'n gips ongeveer? Reeds hartelijk bedankt voor wie een antwoord kan formuleren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
je moet wel blijven eten hoor, belangrijk voor je herstel
Ritsuka
10 jaar geleden
probeer anders dingen als drinkontbijt, smoothie of maaltijdshakes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wel de gewichtschommelingen meten. Maar niet je echte gewicht.
Ritsuka
10 jaar geleden
je gewicht zegt alleen maar iets over je relatie met de zwaartekracht.
Je kunt beter kijken hoe je kleding zit, of een meetlint gebruiken.
De weegschaal zegt niks over je gezondheid.
http://www.nickholtfitness.com/wp-content/uploads/2013/08/Weight-gain-muscle.jpeg

Antwoorden (1)

Je houding op de weegschaal moet geen verschil maken, zolang je maar niet met een arm of been afsteunt op een punt naast de weegschaal. Maar wat je gips precies weegt, hangt heel erg af van het soort gips en hoe hoog en dik het gegipst is, dus daar valt echt weinig over te zeggen. Ik gok een of twee kilo bij alleen onderbeengips, maar afhankelijk van wat ik hiervoor al schreef kan het ook veel meer of veel minder zijn.

Weeg gewoon vanaf het moment dat je in het gips kwam te zitten, dan kun je in elk geval zien of je aankomt of afvalt. Of gebruik een meetlint in plaats van de weegschaal: door verlies van spierweefsel in je been na verloop van tijd zal het beeld van je lichaamsgewicht toch wat vertekend raken. Ik denk dat je voor nu even los moet laten dat je precies wilt achterhalen wat je ' eigenlijk' weegt, maar gewoon in de gaten moet houden of het nog steeds de goede kant opgaat, dus of je relatief gezien gewicht en centimeters verliest, of juist niet.

Je moet trouwens wel proberen om gewoon te eten: voor je herstel is dat belangrijk, maar ook als je wilt afvallen is te weinig eten contraproductief. Als de pijn je teveel hindert, overleg dan met je arts over betere pijnstilling. Als je door de pijn of eventueel door bijwerkingen van medicatie misselijk bent en het eten lukt daardoor niet goed, kun je vragen of je iets tegen de misselijkheid kunt krijgen. Dan heb je misschien even een periode waarin je medicatie slikt en vervolgens andere medicatie om de bijwerkingen van die medicatie te onderdrukken, maar dat is tijdelijk en het is gewoon belangrijk dat je normaal kunt eten.