Ik heb een waterfles gekocht van 30% acrylonitril en 70% polystyreen. Hoelang blijft dit flesje goed?

Ik vraag me af hoelang zo een fles meegaat (voordat er bacteriën inkomen) en hoe ik hem bacterie vrij kan maken. Er staat op dat je hem voor het gebruik moet wassen en hij niet vaatwasbestendig is. Kan ik er wel kokend water in gieten zodat de bacteriën weggaan? Of moet ik hem gewoon paar keer gebruiken en weggooien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

En plastic flesje om water uit te drinken blijft jarenlang goed.
Het vergaat niet.
Dat is juist de ellende van plastic: we gebruiken het te veel en gooien het te veel weg en het is niet afbreekbaar.
Polystyreen (PS) hoort bij de schadelijker plasticsoort, omdat er bij de productie hiervan de gevaarlijke stoffen benzeen en styreen vrijkomen.

Dat betekent dat je zo lang mogelijk moet doen met je flesje en dat is geen probleem.
Ik heb de bidon op mijn fiets ook al jarenlang in gebruik.
JAREN dus.

Kokend water zou ik niet gebruiken want dan vervormt het plastic. (net als in de vaatwasser)
Heet water uit de kraan is prima en doodt ook alle bacteriën.
Dus wat belangrijk is:
* Alleen zelf gebruiken en niet door anderen er uit laten drinken.
* Niet opbergen of dagen laten liggen met water er in.
* Regelmatig (een paar keer per week) goed omspoelen met heet water uit de kraan, eventueel met wat afwasmiddel.
* Er komen altijd bacteriën. Die zijn namelijk overal. Op ALLES!
Zo lang het alleen jouw eigen bacteriën zijn is er geen enkel probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus beschouw dat flesje gewoon als een ander stuk serviesgoed:
afwassen na gebruik en schoon wegzetten.

Je vervangt toch ook niet je kopjes en borden na een paar keer gebruik?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als antwoord op de vraag 'hoelang gaat een fles mee voordat er bacteriën inkomen kan ik zeggen; het gaat om de bacteriën van water wat achterblijft. Er komen geen bacteriën door het flesje heen.
Het is belangrijk om een flesje goed schoon te houden, bijvoorbeeld, wat je zelf al aangeeft door er heet water in te gieten.

Toch wil ik je aanraden een plastic flesje niet té vaak te gebruiken. Je hoeft je geen zorgen te maken over de bacteriën in het plastic maar meer de bacteriën die telkens achterblijven van het vorige gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe doe je dat dan met je serviesgoed?
Ook na een poosje maar weggooien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Servies zet je in de vaatwasser en wordt langdurig gereinigd door heet water en zeepmiddelen. Als je een plastic flesje in de vaatwasser zet krijg je een gesmolten bonk plastic.