Als je last van je knie hebt, niet de spieren, maar net onder de knieschijf, kun je de knie dan beter koelen of warmhouden?

Sinds enkele dagen (na het hardlopen maandag) heb ik last van mijn rechterknie. Een zeurende pijn net onder de knieschijf, die ik voornamelijk voel met trap aflopen of plotselinge bewegingen.

Kan ik mijn knie het beste helpen door hem warm te houden (zo'n kersenpit uit de magnetron) of moet ik er juist ijs opleggen.

(laat de antwoorden van huisarts bezoeken maar achterwege, als het volgende week nog niet over is, dan ga ik wel).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Da's typisch overbelasting. Heb ik ook gehad. Het kan een bot zijn (kraakbeen), of een pees of peesaanhechting. Het begint ongeveer 24 uur na de overbelasting, is 36 uur na de overbelasting het hevigst, en zakt dan heel langzaam af. Althans, zo ging het bij mij steeds. Remedie: rust houden. Warm of koud maakt weinig uit, doe niets, of doe wat je prettig vindt. Het herstel zal er niet sneller of langzamer van gaan. Preventie: kijk vooral *hoe* je hebt gelopen. Ik kreeg het als ik op een smal bospaadje liep, je weet wel, zo'n supersmal "hol" paadje waardoor de binnenzijde van beide voeten lager komt dan de buitenzijde - als je begrijpt wat ik bedoel. Op een "vlak" pad had ik minder last. Blijft dit terugkomen, kijk dan eens naar je schoenen, en ook naar het slijtpatroon van de zool. Er zijn sportmedische adviescentra waar je je loopschoenen mee naartoe kunt nemen. Aan het slijtpatroon kunnen ze zien wat er kan worden gecorrigeerd aan jouw loop. Ze laten je ook in je loopschoenen lopen en maken dan videoopnamen van je voetafwikkeling. Aan de hand daarvan raden ze je andere schoenen aan, of krijg je inlegzooltjes. Zolang dit maar af en toe gebeurt is er niets aan de hand, dat herstelt vanzelf wel. Komt het vaker terug, ga dan naar zo'n loopcentrum, of naar de huisarts.

Ik denk dat je beter kunt koelen. Als het overbelastingsklachten met een (lichte) ontstekingsreactie zijn, dan is koelen beter. Ik zeg toch iets over de dokter, want ik had 10 jaar geleden hetzelfde en omdat ik te lang gewacht heb, is het voor mij een chronisch probleem. Dus blijf alert...

Oei, dat klinkt als overbelasting. Warm of koud zal weinig uithalen, tenzij jezelf een van twee lekker vindt aanvoelen. Gewoon rust zou ik zeggen. Even een weekje niet hardlopen. Erg he ;-)

Mij is ooit geleerd door een (alternatief) arts dat je moet doen wat je eerste ingeving is, wat je lijf je verteld zeg maar. Tot op heden heeft dat voor mij altijd het beste gewerkt!

zit er onder je knie een bult? en hoe oud ben je?

Dat is moeilijk te zeggen, omdat je zelf niet weet wat het is Het lijkt op een overbelaste knie, veroorzaakt door het hardlopen, dus heel veel keer de zelfde beweging. Vroeger zouden ze zeggen, veel rust, been omhoog en niet meer hardlopen. Tegenwoordig zijn veel inzichten veranderd. Het spreekwoord *rust roest* zegt genoeg. Hardlopen zal ik maar even een aantal weken niet meer doen, maar ga in plaats daarvan op de zelfde tijd lekker wandelen, dan bijven de spieren los en soepel, jij zelf blijft in redelijke conditie en je bent er even lekker uit. Even proberen hoe ver je kan wandelen, als het pijn gaat doen, ga je te ver. Door in beweging te blijven geneest het sneller, is mijn eigen ervaring, en de spieren er om heen blijven ook sterk. Koelen of verwarmen heeft niet veel zin, vrees ik.

Vriendje de marathonloper heeft al weken een knieblessure door in eerste instantie, overbelasting.. zijn fysio zegt altijd: bij een ontsteking koelen, bij overbelasting warm houden zodat de doorbloeding weer snel en goed op gang komt en blijft.. Inmiddels is trouwens gebleken dat er een klein scheurtje in de binnenmeniscus zit dus ben wijs en wacht niet te lang met naar de dokter gaan.. beter nog: naar een sportarts want die kan al iets constateren zonder MRI en meer van dat gedoe...

Door het zelfgenezingsmechanisme van het lichaam te activeren. Dit kan bijvoorbeeld door te bedenken dat je gewoon kan lopen en geen klachten heb. Dat die pijn bedoeld is om je iets duidelijk te maken. Heb aandacht en zie de pijn niet als een beperking. Loop geconcentreerd. Let op elke beweging en geef aandacht aan alles wat je opvalt. Zie je zelf als gezond en geniet van het leven. Zie jezelf letterlijk springen van plezier. Ik heb het absoluut niet over door grenzen heengaan, of de pijn negeren. Accepteer die pijn als een teken voor aandacht. Blijf bewegen binnen je grenzen. Loop geconcentreerd, met aandacht dus en luister naar de pijnen. De meesten bewegen zodanig dat ze helemaal geen pijn willen voelen. Dan bewegen ze TE voorzichtig en kunnen ze niet meer luisteren, leren en aandacht geven. Tip voor bewegen: Als je van richting verandert, til dan eerst de hiel of bal op. Dan kan de voet draaien zonder dat de enkel of knie draait.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100