Als je last van je knie hebt, niet de spieren, maar net onder de knieschijf, kun je de knie dan beter koelen of warmhouden?

Sinds enkele dagen (na het hardlopen maandag) heb ik last van mijn rechterknie. Een zeurende pijn net onder de knieschijf, die ik voornamelijk voel met trap aflopen of plotselinge bewegingen.

Kan ik mijn knie het beste helpen door hem warm te houden (zo'n kersenpit uit de magnetron) of moet ik er juist ijs opleggen.

(laat de antwoorden van huisarts bezoeken maar achterwege, als het volgende week nog niet over is, dan ga ik wel).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Da's typisch overbelasting. Heb ik ook gehad. Het kan een bot zijn (kraakbeen), of een pees of peesaanhechting. Het begint ongeveer 24 uur na de overbelasting, is 36 uur na de overbelasting het hevigst, en zakt dan heel langzaam af. Althans, zo ging het bij mij steeds.

Remedie: rust houden. Warm of koud maakt weinig uit, doe niets, of doe wat je prettig vindt. Het herstel zal er niet sneller of langzamer van gaan.

Preventie: kijk vooral *hoe* je hebt gelopen. Ik kreeg het als ik op een smal bospaadje liep, je weet wel, zo'n supersmal "hol" paadje waardoor de binnenzijde van beide voeten lager komt dan de buitenzijde - als je begrijpt wat ik bedoel. Op een "vlak" pad had ik minder last.

Blijft dit terugkomen, kijk dan eens naar je schoenen, en ook naar het slijtpatroon van de zool. Er zijn sportmedische adviescentra waar je je loopschoenen mee naartoe kunt nemen. Aan het slijtpatroon kunnen ze zien wat er kan worden gecorrigeerd aan jouw loop. Ze laten je ook in je loopschoenen lopen en maken dan videoopnamen van je voetafwikkeling. Aan de hand daarvan raden ze je andere schoenen aan, of krijg je inlegzooltjes.

Zolang dit maar af en toe gebeurt is er niets aan de hand, dat herstelt vanzelf wel. Komt het vaker terug, ga dan naar zo'n loopcentrum, of naar de huisarts.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryo: Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb echter net nieuwe loopschoenen, dus slijtage kan niet het geval zijn.
De nieuwe zijn gekocht op basis van de ouwe, in die zin dat het precies hetzelfde merk en type is, alleen enkele jaren nieuwer qua kleur.
Die ouwe heb ik destijds aangemeten gekregen op een loopband, dus dat moet goed zijn.
En qua lopen was het vrij vlak. Je verloop van de klachten lijkt wel sprekend te kloppen.
Cryofiel
14 jaar geleden
In dat geval verdenk ik toch echt de nieuwe schoenen. Je oude waren goed - voor je voeten van toen. Je oude zijn gesleten, en daardoor veranderd ten opzichte van wat ze in het begin waren. Die slijtage, en dus de schoenverandering, is heel geleidelijk gegaan. Jouw pezen en gewrichten hebben zich dus gedurende een paar jaar kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. Nu ga je van het ene op het andere moment over op een andere situatie: nog-niet-afgesleten schoenen. Dat is kennelijk even teveel voor je pezen en gewrichten. Plus dat je voeten van nu andere voeten zijn dan je voeten van een paar jaar terug. Ik zou zeggen: rust nemen tot het over is, dan nog een week extra rust om het *echt* te laten genezen, dan weer beginnen. Rustig opbouwen, zorg dat je *geen* pijn krijgt. Ook niet een beetje, ook niet voor korte duur! Pijn is in zo'n geval geen training/gewenning, maar een belasting die negatief uitpakt op de volgende belasting. Lukt het niet om op te bouwen zonder dat de klachten terugkomen, dan lijkt me dat in jouw geval een inlegzooltje al wonderen doet. Hoeft niet veel te zijn, slechts genoeg om het slijtageverschil tussen je nieuwe en je oude schoenen deels op te heffen. En best kans dat je dat inlegzooltje na een maand of drie weer weg kunt laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij krijgt van mij het beste antwoord omdat je naast het antwoord op de vraag (warm of koud houden) me als enige opnieuw naar mijn schoenen hebt laten kijken.
Ik ben met de schoenen terug gegaan naar de winkel en het blijkt dat ze daar een foutje hebben gemaakt: Wel hetzelfde merk en zelfde type als mijn oude schoenen, alleen ipv een damesmodel heb ik een herenmodel gekregen en die schijnen net iets minder steun te geven.
De winkel heeft de schoenen (ondanks dat ik ze al gedragen heb) teruggenomen en heeft nieuwe voor me besteld (als dat geen service is!)

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je beter kunt koelen. Als het overbelastingsklachten met een (lichte) ontstekingsreactie zijn, dan is koelen beter.
Ik zeg toch iets over de dokter, want ik had 10 jaar geleden hetzelfde en omdat ik te lang gewacht heb, is het voor mij een chronisch probleem.
Dus blijf alert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, dat klinkt als overbelasting. Warm of koud zal weinig uithalen, tenzij jezelf een van twee lekker vindt aanvoelen.

Gewoon rust zou ik zeggen. Even een weekje niet hardlopen. Erg he ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is ooit geleerd door een (alternatief) arts dat je moet doen wat je eerste ingeving is, wat je lijf je verteld zeg maar. Tot op heden heeft dat voor mij altijd het beste gewerkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roadrunner... toepasselijk :)
Op dit moment heb ik maar gedaan wat er voorhanden was. Een kersenpit kon snel heet gemaakt worden, maar echt veel ijs hebben we niet in de vriezer liggen (Met magnums of hertog roomijs mijn knie koelen zie ik niet zo zitten :) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hey, ik moet ergens mijn ervaring vandaan halen! ;-)
Maar roeien met de riemen die je hebt! heel goed. Eneeeeh, die magnums mag je ook hierheen brengen hoor...
zit er onder je knie een bult?
en hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag je niet aan een dame :) (maar als je even doorgeklikt had op de profielfoto, dan had je mijn leeftijd al wel gezien.
Het bouwjaar van deze gorilla is 1975 en nee, er zit geen bult onder de knie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha sorry
heb pas een goeie vraag acount sinds vanmiddag
dus zoveel weet ik er niet vanaf
owke ben je al langs een sport arts van je plaatslijke voetbal club ofzo geweest?
ik voetbal en van mn huisarsten moest ik stoppen met voetballen
en toen ik bij mn club hulp kreeg moest ik gewoon door
behalve als het echt niet kon
Dat is moeilijk te zeggen, omdat je zelf niet weet wat het is
Het lijkt op een overbelaste knie, veroorzaakt door het hardlopen, dus heel veel keer de zelfde beweging.
Vroeger zouden ze zeggen, veel rust, been omhoog en niet meer hardlopen.
Tegenwoordig zijn veel inzichten veranderd.
Het spreekwoord *rust roest* zegt genoeg.
Hardlopen zal ik maar even een aantal weken niet meer doen, maar ga in plaats daarvan op de zelfde tijd lekker wandelen, dan bijven de spieren los en soepel, jij zelf blijft in redelijke conditie en je bent er even lekker uit.
Even proberen hoe ver je kan wandelen, als het pijn gaat doen, ga je te ver.
Door in beweging te blijven geneest het sneller, is mijn eigen ervaring, en de spieren er om heen blijven ook sterk.
Koelen of verwarmen heeft niet veel zin, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendje de marathonloper heeft al weken een knieblessure door in eerste instantie, overbelasting.. zijn fysio zegt altijd: bij een ontsteking koelen, bij overbelasting warm houden zodat de doorbloeding weer snel en goed op gang komt en blijft..
Inmiddels is trouwens gebleken dat er een klein scheurtje in de binnenmeniscus zit dus ben wijs en wacht niet te lang met naar de dokter gaan.. beter nog: naar een sportarts want die kan al iets constateren zonder MRI en meer van dat gedoe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan even een domme vraag... waar vind ik zo'n sportarts en kan ik daar zomaar terecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel ziekenhuizen hebben een aparte afdeling met een sportarts en anders even googelen bij jou in de buurt..weet niet waar je woont maar in Eindhoven zit bijv. Topsupport...en in Geldrop zit het Annaziekenhuis waar zij mee samenwerken..
Vriendlief kon er zo terecht maar dat kan je huisarts je vertellen..let wel even op of je aanvullende verzekering de kosten vergoed!
Door het zelfgenezingsmechanisme van het lichaam te activeren.

Dit kan bijvoorbeeld door te bedenken dat je gewoon kan lopen en geen klachten heb. Dat die pijn bedoeld is om je iets duidelijk te maken. Heb aandacht en zie de pijn niet als een beperking.
Loop geconcentreerd. Let op elke beweging en geef aandacht aan alles wat je opvalt.

Zie je zelf als gezond en geniet van het leven. Zie jezelf letterlijk springen van plezier.

Ik heb het absoluut niet over door grenzen heengaan, of de pijn negeren.

Accepteer die pijn als een teken voor aandacht. Blijf bewegen binnen je grenzen. Loop geconcentreerd, met aandacht dus en luister naar de pijnen.

De meesten bewegen zodanig dat ze helemaal geen pijn willen voelen. Dan bewegen ze TE voorzichtig en kunnen ze niet meer luisteren, leren en aandacht geven.

Tip voor bewegen:
Als je van richting verandert, til dan eerst de hiel of bal op. Dan kan de voet draaien zonder dat de enkel of knie draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ gdanonym,sorry,maar dat vind ik geleuter van het zuiverste water,van mij krijg je hiervoor een min! En dat is iets wat ik zelden doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg dat dan maar Paulus881, die dit antwoord als beste heeft verkozen en dit zelf ervaren heeft. http://www.goeievraag.nl/vraag/genezing-ontstoken-achillespees-bespoedigen.44455#&from=email&source=question_closed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar dit gezweef werkt voor mij niet. Pijn zegt mij dat ik juist even gas terug moet nemen, iets anders moet doen, niet juist doorgaan.