Het formaat van een zintuig is wel belangrijk bij de detectie, als je duizend gevoelige cellen hebt in plaats van honderd is het makkelijker ruis uit te filteren. Ook kan het formaat belangrijk zijn voor het ruimtelijk oplossend vermogen. Zijlijn van een grote snoek werkt beter dan die van een klein visje en de hamer van een hamerhaai en de zaag van een zaagvis hangen vol met een batterij elektrische organen. De menselijke neus is meer een seksueel/soortspecifiek kenmerk zonder zintuigfunctie. De lange neus van een hond is wel belangrijk, door luchtwervels langs het reukslijmvlies kunnen geurmoleculen beter worden opgespoord, als de lucht niet heel goed wordt gemengd, dan kan een geurmolecuul niet bij het gevoelige slijmvlies komen. De lengte van de neus, het snuiven en het onregelmatige oppervlak zijn de aanpassingen. Een vochtige neus van een hond helpt hem met het vaststellen van de richting waar de wind vandaan komt, ook hier is groot beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, formaat maakt niet uit voor het functioneren. Dat geldt feitelijk voor elk lichaamsdeel.

Toegevoegd na 4 uur:
Het reukepitheel is het weefsel dat verantwoordelijk is voor het waarnemen van reukstoffen. Het bedekt slechts een klein deel van de binnenkant van de neus, namelijk zo'n vijf vierkante centimeter. Het reukepitheel bestaat uit zenuwcellen, steuncellen en slijm producerende cellen.Via de reukkernen wordt verbinding gemaakt met de reukcentra van de grote hersenen - waar de reukperceptie plaatsvindt - en het limbische systeem, dat de geur koppelt aan een emotionele beleving.
Vrijwel alle geurstoffen (vooral in hogere concentratie) geven naast prikkeling van het reukzintuig ook prikkeling van de somatosensorische receptoren. Dit zijn vrije zenuwuiteinden van vooral de vijfde hersenzenuw die waarnemingen van prikkeling, zoals warm, koud, irriterend, scherp, in de luchtwegen registreren.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Ik heb het niet over zintuigen, viridiflavius, maar over lichaamsdelen.
Nee absoluut niet! Het ligt aan de werking van de zenuwen en het ruikvermogen van je neus.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry, dat met die werking van de zenuwen snap ik niet helemaal. kan ik daar nog wat uitleg over krijgen?
Nee, dit ligt aan je haartjes in je neus.