Hoe lang duurt het, voordat je longen weer helemaal schoon zijn na 20 jaar gerookt te hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (9)

Het duurt ongeveer 10 jaar voordat je longen echt helemaal schoon zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier is een interessant artikel over die verdere informatie verschaft;

http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossiers/article1340834.ece
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurt gemiddeld 7 jaar.

http://www.nederlandstopt.nu/index.php?id=6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd gehoord zeven jaar. In de praktijk zal dat wel wat langer duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet te garanderen dat je longen schoon zullen worden. Zie bijlage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jaar of zeven!
Maar de longblaasjes die je kapot gemaakt hebt komen nooit meer terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er wel een beetje aan of je gaat sporten of thuis op de bank gaat zitten. Verder heeft de luchtkwaliteit in je leefomgeving invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef er dan een uitleg bij. -1
Zodra je gestopt bent met roken beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere rookoverblijfselen.
Na 72 uur gaat ademhalen makkelijker. De bronchiën beginnen te ontspannen en men krijgt meer energie. De longfunctie kan tot 30% verbeteren.
In veel gevallen zullen de longen na 3 maanden weer in staat zijn zich zelf schoon te houden. Het is moeilijk te zeggen wanneer precies alle schadelijke stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Echter zoals hierboven te zien is herstelt het lichaam zich redelijk snel en ervaar je snel gezondheidsvoordelen. Gezondheidsaspecten op de lange termijn hebben meer te maken met eventuele door het roken beschadigde cellen, dan met nog in het lichaam aanwezige schadelijke stoffen. Toch kan men zeggen dat allerlei risico’s snel dalen.
Helemaal schoon zal het maximaal zo een 5 jaar duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20. Dus na 15/20 jaar weer lijkt het alsof je nooit gerookt hebt.