Hoe weet je wat overmatig gebruik is van een produkt als er niet op staat hoeveel je ervan mag hebben?

Ik heb kruidentabletten voor de spijsvertering en er staat op het potje:kan een laxerend effect hebben bij overmatig gebruik.
Er staat wel op dat aanbevolen is ze voor de maaltijd in te nemen,maar niet hoeveel je er precies van mag.

Er zit zoethoutwortel,Sennablad,
Venkelzaad,Vlierbloesem,Sennapeul,
en Vuilboombast en Sorbitol in de tabletten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat het hier blijkbaar - gek genoeg - gaat om een middel dat verkocht wordt als voedingssupplement, is geen onderzoek gedaan naar wat een juiste dosering is. Wat dat betreft is dus niet echt te zeggen van 'overmatig gebruik' is. Zeker als de fabrikant geen dosering aanbeveelt. Dan moet je dus kijken naar de werkzame stoffen. Wat in deze pillen het sterkst werkt op je darmen, is senna. Dat is een sterk laxerend middel dat werkt door prikkeling van de darmwand. Venkel werkt tegen darmkrampen, vlierbloesem is licht vochtafdrijvend, vuilboombast werkt ook laxerend maar minder dan senna, en sorbitol tenslotte is een zoetstof die ook - jawel - laxerend kan werken. Afhankelijk van de dosering heb je dus te maken met een vrij sterk laxeermiddel. Het grootste probleem in de pillen lijkt mij de senna, dat is een zgn. contactlaxans, dus werkt door prikkeling van het darmslijmvlies. Dat betekent dat het laxerende effect samen kan gaan met darmkrampen, én dat langdurig gebruik afhankelijkheid en verminderde werking van de darm kan veroorzaken, tot een volledig atonische (=verlamde) dikke darm aan toe. Het gaat hier dus niet om een onschuldig kruidenmiddeltje en ik begrijp eigenlijk niet dat zo'n middel zomaar verkocht wordt zonder op zijn minste een duidelijke bijsluiter. Senna zit onder meer in een sterk laxeermiddel (x-praep) dat in hoge doseringen gebruikt wordt om de darmen volledig te ledigen voor bepaalde darmonderzoeken. In lagere dosering kan het een goed 'nood'laxeermiddel zijn voor incidenteel gebruik als andere middelen niet (meer) werken. Maar het is ongeschikt voor langdurig of dagelijks gebruik. Dus als je een keer heel erg verstopt zit, dan kun je het best een keer gebruiken. Al zou ik eerder Dulcolax of X-praep aanraden: dat werkt óók door prikkeling van het slijmvlies, maar is een geneesmiddel dus wordt gecontroleerd. Wil je toch je tabletten gebruiken, dan zou ik zoals aangeraden bij X-praep - wat dezelfde werkzame stof heeft - dat niet meer dan drie dagen achtereen doen. Dulcolax werkt ook door prikkeling van het slijmvlies en is dus net zo goed alleen geschikt voor incidenteel gebruik. Heb je chronische obstipatie, dan zijn er middelen die je wél veilig dagelijks en zelfs langdurig kunt gebruiken. Vaak op recept. Vraag je huisarts er dus naar, die kan je indien nodig een laxeermiddel voorschrijven dat niet werkt door het slijmvlies te prikkelen. Dat is beter voor je darmen, heeft minder bijwerkingen en krijg je dan nog vergoed ook.

Bronnen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...

Aangezien het geen voedingsmiddel is, maar een voedingssupplement mag je er zeker één per dag nemen. Meer zou ik er, zonder noodzaak, niet van nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100