Hoe weet je wat overmatig gebruik is van een produkt als er niet op staat hoeveel je ervan mag hebben?

Ik heb kruidentabletten voor de spijsvertering en er staat op het potje:kan een laxerend effect hebben bij overmatig gebruik.
Er staat wel op dat aanbevolen is ze voor de maaltijd in te nemen,maar niet hoeveel je er precies van mag.

Er zit zoethoutwortel,Sennablad,
Venkelzaad,Vlierbloesem,Sennapeul,
en Vuilboombast en Sorbitol in de tabletten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laurena, meid, ik zie nu pas van wie deze vraag is. Jij bent bekend met eetproblemen, hé? Gebruik dan dit middel alsjeblieft niet. Zoals ik in mijn antwoord al schrijf is het sowieso voor niemand geschikt als het gaat om dagelijks of langdurig gebruik, maar in jouw geval zijn er nog allerlei extra complicaties: door het vochtafdrijvende effect van de vlierbloesem in combinatie met het laxerende effect van de andere stoffen kan het je elektrolytenbalans verstoren als je het veel gebruikt. Je kunt dus bij langdurig of veelvuldig gebruik niet alleen ernstige problemen krijgen met je darmen, maar ook zou je uit kunnen drogen of een kaliumtekort krijgen of verergeren, wat onder meer gevaarlijk is voor je hart omdat je spieren kalium nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Daarnaast denk ik dat het verstandig is als er één arts is die het overzicht houdt en dus precies weet wat jij eventueel aan medicatie slikt. Dat is inclusief dit soort kruidenpillen. Meestal vervult je huisarts die taak. Voor iedereen met een kwetsbare gezondheid is het verstandig om álles wat je eventueel aan middelen bij een drogist koopt, te bespreken met je huisarts. Dus ook als je net alleen incidenteel zou willen gebruiken, lijkt het me goed als me dit met je arte bespreekt. Als je een laxeermiddel nodig hebt omdat je last hebt van verstopping (wat goed kan bij een eetstoornis, zeker als je nu of in het verleden overmatig laxeermiddelen hebt gebruikt, maar ook als dat niet het geval is) ga dan naar je huisarts. Die kan met jou uitzoeken welk middel het meest geschikt is, bijvoorbeeld door te kiezen voor een middel dat weinig invloed heeft op je elektrolytenbalans. Er bestaat bijvoorbeeld een laxeermiddel met toegevoegde elektrolyten, je huisarts zou je dat voor kunnen schrijven. Ik weet niet hoe het op dit moment met je gaat, maar ik hoop in elk geval dat je de juiste hulp hebt of snel krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en reactie.
Ik weet wat een Kalium tekort doet,helaas,ik ben de 1e keer opgenomen(gewoon ziekenhuis eerst)met een extreem Kaliumtekort en hartritmestoornissen.
In het ziekenhuis kreeg ik elke dag Kaliumdrank en later toen ik voor mijn eetstoornis in een kliniek kwam kreeg ik het daar ook.
Ik heb veel laxeermiddelen gebruik en ik heb daar nog veel last van en daarom gebruik ik nu deze en ik hoopte dat deze niet zo veel kwaad kunnen.
Ik ben nu onder controle bij de huisarts en ik moet regelmatig bloed laten prikken omdat in de gaten gehouden word hoe het met tekorten zit enzo
En ik mag niet meer onder een bepaald gewicht meer komen anders word ik weer verplicht opgenomen.
Dus ik blijf er mee bezig en ik ben er echt nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben eigenlijk even stil van je verhaal, een eetstoornis is vaak zó complex en langdurig.. Je wordt waarschijnlijk doodmoe van jezelf, maar toch blijft het enorm moeilijk om bepaald gedrag te doorbreken. Ik begrijp heel goed je gedachte dat een kruidensupplement vast minder schadelijk is dan een laxeermiddel. Helaas gaat dat in dit geval niet op, omdat senna op zo'n manier werkt dat je risico loopt bij langdurig gebruik je hele darm lam te leggen. En als je in het verleden al dergelijke middelen veelvuldig hebt gebruikt, is het nog belangrijker dat je dat niet nog een keer gaat doen. Daarbij.. vertrouw jij jezelf (al) helemaal met zo'n middel, of denk je dat het risico bestaat dat je er toch op een slechte dag meer van zou nemen dan je eigenlijk van plan was? Ik denk dat het voor de meeste mensen met een eetstoornis ook om die reden al niet handig is om op eigen houtje laxeermiddelen te gebruiken. Maar zoals ik eerder schreef: bij een eetstoornis kun je om diverse redenen moeite krijgen met je stoelgang. Dat jij in het verleden veel laxeermiddelen hebt gebruikt, zal waarschijnlijk in elk geval voor een deel te maken hebben met de problemen die je nu hebt. Als je last hebt van harde ontlasting of je - bijvoorbeeld - soms dagenlang helemaal niet kunt, overleg dat met je huisarts of die je een middel kan voorschrijven dat veilig is voor je darmen en je verdere gezondheid. Heb je trouwens naast de regelmatige controles bij de huisarts ook nog begeleiding vanuit de GGZ? De opdracht om niet onder een bepaald gewicht te komen is vast heel verstandig, maar lost ook jouw probleem niet direct op, toch? Daar is meer voor nodig. (Overigens is dat wel een onderdeel van het probleem, ken je toevallig de Minnesota starvation study? Daarin is voor het eerst aangetoond dat ondervoeding bij gezonde onderzoekspersonen allerlei eetstoornis-achtige gedragingen en gedachten bij mensen oproept. Die symptomen verdwenen bij het grootste deel van de groep weer toen ze weer gingen eten en op gewicht kwamen. Hoewel bij iemand met een eetstoornis de kern van het probleem dieper zit, is het dus ook zo dat hoe lager je gewicht wordt, hoe meer je gedachten over eten en over je eigen lichaam verstoord raken. En andersom werkt dat vaak ook.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik probeer er niet aan toe te geven om te vaak laxeermiddelen te gebruiken,ik heb er in het ziekenhuis een hele preek over gehad van de arts toen ik net was opgenomen.
Ik gebruikte voor ik werd opgenomen elke dag laxeermiddelen en ik dronk ook nog laxerende thee en ik deed ook nog zemelen door de yoghurt,alles om zoveel mogelijk kwijt te raken.
Ik wist toen echt niet dat het zo slecht was,ik deed het gewoon,al verstopte ik het wel op mijn kamer.
In het ziekenhuis mocht ik zelfs geen zoetjes meer in de thee omdat het laxerend kan werken.
Maar ik moet het gewoon in huis hebben,anders word ik nerveus. Ik ben in behandeling geweest bij GGZ en ook even opgenomen omdat het thuis niet meer ging en nu ga ik 1x per week naar de dagbehandeling maar ik vind zelf niet dat ik er echt veel aan heb.
Ik moet me daar ook elke week op dezelfde tijd laten wegen en dan dreigen ze dat ik weer word opgenomen als ik onder een bepaald gewicht kom.
Het klopt wel dat als je gewicht daalt je echt niet meer normaal kan denken,toen ik onder de 40 kilo kwam raakte ik in de war,ik kreeg problemen met me korte termijn geheugen en ik ging dingen zien die er niet waren.
Maar ik weet inmiddels wel waardoor ik anorexia heb gekregen,en dat is echt niet om dat ik zonodig superdun wil zijn,dus ja het probleem zit veel dieper en daar moet ik ook nog uit zien te komen en dat is echt heel moeilijk.

Het beste antwoord

Omdat het hier blijkbaar - gek genoeg - gaat om een middel dat verkocht wordt als voedingssupplement, is geen onderzoek gedaan naar wat een juiste dosering is. Wat dat betreft is dus niet echt te zeggen van 'overmatig gebruik' is. Zeker als de fabrikant geen dosering aanbeveelt.

Dan moet je dus kijken naar de werkzame stoffen. Wat in deze pillen het sterkst werkt op je darmen, is senna. Dat is een sterk laxerend middel dat werkt door prikkeling van de darmwand. Venkel werkt tegen darmkrampen, vlierbloesem is licht vochtafdrijvend, vuilboombast werkt ook laxerend maar minder dan senna, en sorbitol tenslotte is een zoetstof die ook - jawel - laxerend kan werken.

Afhankelijk van de dosering heb je dus te maken met een vrij sterk laxeermiddel. Het grootste probleem in de pillen lijkt mij de senna, dat is een zgn. contactlaxans, dus werkt door prikkeling van het darmslijmvlies. Dat betekent dat het laxerende effect samen kan gaan met darmkrampen, én dat langdurig gebruik afhankelijkheid en verminderde werking van de darm kan veroorzaken, tot een volledig atonische (=verlamde) dikke darm aan toe.

Het gaat hier dus niet om een onschuldig kruidenmiddeltje en ik begrijp eigenlijk niet dat zo'n middel zomaar verkocht wordt zonder op zijn minste een duidelijke bijsluiter. Senna zit onder meer in een sterk laxeermiddel (x-praep) dat in hoge doseringen gebruikt wordt om de darmen volledig te ledigen voor bepaalde darmonderzoeken. In lagere dosering kan het een goed 'nood'laxeermiddel zijn voor incidenteel gebruik als andere middelen niet (meer) werken. Maar het is ongeschikt voor langdurig of dagelijks gebruik. Dus als je een keer heel erg verstopt zit, dan kun je het best een keer gebruiken. Al zou ik eerder Dulcolax of X-praep aanraden: dat werkt óók door prikkeling van het slijmvlies, maar is een geneesmiddel dus wordt gecontroleerd. Wil je toch je tabletten gebruiken, dan zou ik zoals aangeraden bij X-praep - wat dezelfde werkzame stof heeft - dat niet meer dan drie dagen achtereen doen.

Dulcolax werkt ook door prikkeling van het slijmvlies en is dus net zo goed alleen geschikt voor incidenteel gebruik. Heb je chronische obstipatie, dan zijn er middelen die je wél veilig dagelijks en zelfs langdurig kunt gebruiken. Vaak op recept. Vraag je huisarts er dus naar, die kan je indien nodig een laxeermiddel voorschrijven dat niet werkt door het slijmvlies te prikkelen. Dat is beter voor je darmen, heeft minder bijwerkingen en krijg je dan nog vergoed ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aangezien het geen voedingsmiddel is, maar een voedingssupplement mag je er zeker één per dag nemen. Meer zou ik er, zonder noodzaak, niet van nemen.
Reddie