Hoe groeit je huid?

Als je groeit in lengte moet je huid meegroeien. Hoe gaat dat? Groeit je huid op alle plaatsen van je lichaam even snel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je kunt wel striae krijgen in de buurt van het sleutelbeen en bij het begin van je bovenbeen als je erg snel groeit (zoals ondergetekende). Het groeien van de huid zal een reactie zijn op de rekspanning, bij zeer snelle groei (zwangerschap) of zwak bindweefsel kan de huid striae gaan vormen. Cellen hebben een soort inwendig skelet van microtubli en een rekspanning kan allerlei mechanismen in gang zetten (celdeling/hormoonproductie). Bij mensen die afvallen na ernstig overgewicht blijft er ook veel extra vel over, zodat ze vaak geopereerd moeten worden om de overtollige huid er weer af te halen.
De lengtegroei en dergelijke hangen af van groeihormonen en factoren die op bepaalde botgedeeltes inwerken. De huid is niet gevoelig voor dat soort hormonen en past zich gewoon aan door bij veel spanning te gaan groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je huid is een orgaan en groeit net als alle andere organen. Cellen delen zich en vermeerderen daardoor. Oude huidcellen sterven af en die verlies je.
jc54