Mag iemand van 15 jaar met een snijmachine op een snijwarenafdeling werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (4)

Nee.
15-Jarigen mogen alleen "niet industriële hulparbeid van lichte aard" verrichten. Een 15-jarige mag dus niet in een fabriek aan de slag of werk doen dat risico's met zich meebrengt. Ook mag een 13- of 14-jarige geen kassawerk doen.

Wat mag wel:

* vakken vullen
* oppassen
* auto's wassen
* helpen bij het rondbrengen van folders/huis-aan-huisbladen
* helpen bij schoonmaken
* bollen pellen
* helpen in de keuken van een bejaardentehuis

Hoeveel uur mogen 15-jarigen werken?

* Maximaal 5 dagen per week
* Zondag werken is in principe niet toegestaan, gebeurt het wel, dan zaterdag vrij

Toegevoegd na 1 uur:
Onder de 16 jaar mogen jongeren de volgende werkzaamheden niet
verrichten
Zwaar werk:
• tillen van meer dan 10 kg;
• duwen of trekken van meer dan 20 kg;
• voortdurend werken in dezelfde houding.
Gevaarlijk en ongezond werk:
• het werken met of in de omgeving van machines waarbij brand-, elektrocutie-,
knel-, plet-, snij- of valgevaar bestaat (bijvoorbeeld het werken met een
heftruck, goederenbouwlift, cirkelzaagmachine, betonmolen, vleessnijmachine);
• werk waarbij ze in aanraking kunnen komen met gevaarlijke stoffen (bijvoorbeeld
bestrijdingsmiddelen);
• werk waarbij persoonlijke beschermingsmiddelen moeten worden gedragen
(bijvoorbeeld een bouwhelm, een stofkap, oordoppen).
Verder zijn onder meer de volgende soorten werk niet toegestaan voor
jongeren onder de 16 jaar:
• caissière of andere werkzaamheden waarbij de jongere zelf verantwoordelijk
is voor geldzaken;
• werken in de horeca wanneer daar alcohol wordt verstrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de supermarkt neem ik aan? De supermarkt zou dat het beste moeten weten, zij hebben zich aan de Arbo te houden... Volgens mij mag het gewoon wel maar zeker weet ik het ook niet, ik ga even zoeken voor je...

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat ik kan vinden is dat gevaarlijk machines taboe zijn voor mensen jonger dan 18 jaar. Ik vind persoonlijk een vleeswarensnijder (nieuw woord? ;p) niet echt een heel gevaarlijk apparaat... Een sluitend antwoord kan ik je niet geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt een snijmachine in een fabriek en eentje voor vleeswaren...
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ook met de snijmachine in de supermarkt kun je je raar verwonden. Vandaar dat een 15 jarige er niet mee mag werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker nooit met zo'n snijmachine gewerkt? Je moet goed weten waar je mee bezig bent, en dan nóg kun je je heel lelijk verwonden. Ik heb het zelf gezien bij een oud-collega van de delicatessenzaak waar ik gewerkt heb. Toevallig gebeurde het toen ik als klant in de winkel kwam. Ze had geluk: van maar één vinger een flinke plak eraf. Had nog veel erger kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zijn best eng die dingen hoor, je moet goed opletten.
Nee, dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar het gebeurt vaak wel.

Zelf werkte ik op m'n 14e in een slagerij en ik mocht ook gewoon snijden. Ik wist dat het officieel niet mocht, maar het was gewoon "onhandig" als ik het steeds aan anderen moest vragen.