Wat is nou precies desoriëntatie in plaats?

Beste allen,

Ik heb veel op internet gezocht, maar ik heb geen goeie uitleg gevonden wat nou precies desoriëntatie van plaats is.

Ik ben opzoek naar een website waar uitgelegt word wat het precies betekend, wat de beperkingen zijn van de mensen die het hebben en wat het verschil is tussen dat en dementeren/alzheimer.

Hoor van jullie!
Alvast bedankt!

Groet,

Thijs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Poet
10 jaar geleden
http://zka.ziektes.info/contents/alzheimer/node/10354
Hier vind je heldere informatie over alzheimer en desoriëntatie in plaats & hoe daarmee om te gaan

Antwoorden (1)

Bij bijvoorbeeld Alzheimer kan desoriëntatie in plaats voorkomen en/of desoriëntatie in tijd. Het betekent dat iemand zich niet meer bewust is van de plaats waar hij is. Hij kan niet benomen waar hij precies is, waarom, hoelang en hoe hij er is gekomen.
Op bijvoorbeeld psychogeriatrische afdelingen van instellingen hebben sommige clienten geen idee waar ze zijn en waarom. Ze willen dan naar huis, of naar school, of naar hun moeder en in elk geval naar een plaats die ze zich herinneren en waar ze zich vertrouwd voelen. Als zo iemand dan de eigen kamer in de instelling kent of herkent als de eigen kamer of zelfs als hun nieuw huis, kan een wandelingetje naar een andere ruimte weer dezelfde desoriëntatie opleveren. Het verband, " Ik was net op mijn kamer en nu ben ik meegelopen naar de eetzaal, dus ik weet dat ik in de eetzaal ben" wordt niet meer gelegd. Plotseling is zo iemand dan in bijvoorbeeld de eetzaal en betrokkene heeft er geen idee van waar dat nu weer is en waarom hij er is. Sommigen kunnen daar erg angstig van worden. Anderen laten het zich gelaten overkomen.