Ik heb veel onbepaald oud verdriet, maar ik kan niet wenen ? Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben wel in therapie. Maar ja, wat doe je met je niet geuit verdriet tussen de sessie ? Het is vreselijk vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft verdriet helemaal niet altijd te uiten, dat is een fabeltje waar we net iets te graag in geloven. Je kunt het ook gewoon in stilte op je eigen manier verwerken, bijvoorbeeld door een schriftje bij te houden, een wandeling te maken, een trui te breien, een beeld te beeldhouwen, je kamer te behangen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal stippel.
Verdriet wordt vaak overschat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amen Stippel. Verhelderend antwoord. Had bij de antwoorden gemoeten, had ik je een plus 1 gegeven.

Antwoorden (2)

De fase van verdriet en rouwen is vaak de laatste in een verwerkingsproces. Dan laat je dingen los, accepteer je dat het was zoals het was en de hoop op wat anders heb je laten varen.
Zolang je nog niet zover bent, is het waarschijnlijk moeilijk te huilen.

Ontroerende films kunnen je misschien laten huilen, maar of je daarmee oud verdriet verwerkt, weet ik niet.

Wellicht heeft je therapeut nog adviezen? Die kent je beter.

Sterkte!
SimonV
10 jaar geleden
De tijd heelt alle wonden door "bijvoorbeeld door een schriftje bij te houden, een wandeling te maken, een trui te breien, een beeld te beeldhouwen, je kamer te behangen". Dat is het advies van stippel. Dat klopt.
Maar het verwerken doe je meestal door telkens herbeleven, met eventueel tranen.
Hierbij slijten de scherpe kantjes er van af (en kun je er soms nog wat van leren).
Dat kan goed door het aan een vertrouwd empatisch luisterend persoon te vertellen.
Daar kan in principe iedereen voor dienen. Een vriend, een vriendin, je moeder, een broer of zus, de buurvrouw, etc.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook voor iedereen anders, he. Ik kan als ervaringsdeskundige zeggen dat ik na 35 jaar nog niks gemerkt heb van opluchting door huilen. Wel door een trui te breien ;-)