hoe test je of het water uit de boiler wel gezond genoeg is?

zo'n 6 weken geleden hebben wij in de flat nieuwe boilers gekregen, sindsdien zijn er in 2 van mijn aquariums enorm veel vissen gestorven terwijl er eerst niets aan de hand was. nu is bevestigd dat dat indd door andere waterhardheid enz kan komen, maar vraag me af hoe je kan testen of het wel gezond genoeg is voor jezelf , het water wat uit die nieuwe boiler komt. waar kan je dat mee testen? en als de waardes niet goed zijn waar kan je dan een klacht indienen buiten het woningbedrijf om?en waar vind je de waardes waaraan het drinkwater moet voldoen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Het water in een boiler wordt verhit tot ca. 90 á 95 graden waarna alle micro organismen, voorzover die nog aanwezig waren, geheel gedood zijn geworden.
Dus biologisch is het water uit de boiler gewoon steriel, tenzij de boiler op een lagere temperatuur is ingesteld. (60- 65 graden bijvoorbeeld) Sommige micro organismen kunnen dit overleven en schadelijk zijn voor mens en vis. Denk aan de Legionella bacterie.

Wat het gebruik voor een aquarium verder zou kunnen beïnvloeden is misschien de zuurgraad (PH) en/of de hardheid (DH) van het afgetapte water.
Om dat te testen kun je bij iedere goede aquariumhandel hiervoor test strips kopen en daarmee het aquariumwater onderzoeken op gehaltes kalk en de zuurgraad.

Daarna kun je actie ondernemen om eventuele afwijkingen te corrigeren met behulp van 'additieven' die je dan gedoseerd aan het aquarium water moet toevoegen.
Ook hierover kan de aquarium handelaar je alles vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet hoe je aquariumwater kunt testen, het gaat mij hierom hoe ik het boilerwater zelf kan testen voor mijn eigen gezondheid , want heb de instalateur niets zien testen was vlugvlug aansluiten en weg was hij weer, dus wie houd dan controle of het uberhaubt wel normaal eruit komt? zonder tests?en wie is er verantwoordelijk?als bijv blijkt dat er teveel nikkel, of dergelijke in dat water zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het water dat de boiler in komt gaat gewoon via de leidingen die je daarvoor ookal had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet bepaald een waardevolle tip om te testen met teststrips aangezien deze een waardeloos resultaat geven. Ook het advies van de handelaar zal vaak eerder op verkoop gericht zijn. :S
Ik zou me kunnen voorstellen dat bij een nieuwe boiler waarin heet water zit, in het begin metaaldeeltjes tot oplossing komen, of andere stoffen (coatings?) . Aan de andere kant, ik neem aan dat je het water in je aquarium met koud water bijvult? In dat geval loopt het water niet door de boiler heen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vulde mijn aquarium via een thermostaatkraan met gemengd water op exact de juiste temperatuur. Als je een tropisch aquarium hebt moet je regelmatig een deel van het water vervangen om ophoping van afvalstoffen te voorkomen. Als je dat met koud water doet is de temperatuurovergang slecht voor veel vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het. Ik denk toch dat in die nieuwe boiler voor de vissen giftige stoffen zijn vrijgekomen. Ik weet niet of de binnenkant van een boiler van koper is, maar koper is buitengewoon giftig voor vissen en voor planten in een aquarium.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom gaf ik je ook een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koper kan altijd natuurlijk, maar andere zware metalen die beter oplosbaar zijn, zijn waarschijnlijker, koper slaat namelijk vrij snel neer. En wat die temperatuursovergang betreft, dat is wel erg algemeen gesteld. Het hangt echt af van de vissoort. Voor de meeste vissoorten is het zelfs eens niet slecht om eens wat temperatuursveranderingen te hebben. Hier daalt de temperatuur op die manier tijdens de verversing altijd een beetje tot soms zelfs veel, nooit problemen gehad.
In de boiler lost door de warmte een beetje metaal op in het water. Deze zware metalen kunnen schadelijk zijn voor je aquariumvissen. Daarom is het beter om het aquarium te verversen met water dat uitsluitend uit de koudwaterkraan komt en de boiler dus niet is gepasseerd. Hetzelfde geldt voor water dat voor menselijke consumptie is bestemd: tap dat af van de koudwaterkraan en verwarm het zelf indien nodig.

Als je boiler en leidingen (veel) koper bevatten kan je dat fenomeen al waarnemen met een kopertestje voor aquaria. Maar als je boiler vooral uit andere metalen bestaat weet je natuurlijk nog niets.