Hoe krijgen wij onze kleinzoon van 14 jaar weer naar school?

Onze kleinzoon heeft 1 jaar vmbo gedaan. Wil nu niet meer en krijgt een blokkade als hij op weg naar school is. Wil nu zelfs niet meer naar voetbal terwijl hij kortgeleden nog heel graag speelde. Al talloze instanties ingeschakeld ook b.v. de Jutters maar niemand heeft een oplossing.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag is waarom je kleinzoon niet meer naar school en naar de voetbal wil. Zodra de reden bekend is kan je hier verder op door gaan.

Blijft je kleinzoon bijvoorbeeld liever thuis omdat hij gepest word, misschien is het verstandig om eens te gaan praten met de leraren op school en de trainer bij de voetbal om te kijken naar een oplossing. Daarnaast denk ik inderdaad ook dat het in dit geval verstandig is om hulp te zoeken bij een therapeut. Die kan je kleinzoon helpen bij de persoonlijke ontwikkeling en onderliggende problemen aanpakken. Ook kan een therapeut tips geven over de omgang met de pesterijen. Wel is het belangrijk dit soort overwegingen met uw kleinzoon te bespreken en uw kleinzoon aan te laten geven wat hij nodig denkt te hebben en als de reden van het thuisblijven dus nog niet bekend is ook hier met hem over te praten.

Uw kleinzoon is met 14 jaar nog steeds leerplichtig, dus mag hij wel een hele goede reden om niet meer naar school te gaan. Misschien is er helemaal wel geen sprake van pesterijen op school, maar is hij niet gemotiveerd genoeg om nog naar school te gaan. Je zou dan kunnen proberen de school interessanter voor hem te maken door er samen mee bezig te gaan, samen het huiswerk maken en hem daarbij misschien helpen, of hem een goede reden zien te bieden om wel bezig te zijn met school. Misschien wel in de vorm van een beloning zodra hij een bepaalde periode echt goed bezig is geweest met schoolwerk.

Ik hoop dat dit misschien een antwoord is op uw vraag, misschien zou u anders nog aan kunnen geven wat uw kleinzoon als reden geeft om niet meer naar school en naar de voetbal te gaan. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals jij het probleem omschrijft, lijkt dit op pleinvrees. Ga naar je huisarts met je kleinzoon, of laat dat zijn ouders doen en vraag een verwijzing naar een psycholoog die hier goede kennis van heeft. Zodat hij geholpen wordt van zijn angsten af te komen. Er is ook een kansje dat hij met medicijnen geholpen kan worden, maar persoonlijk zou ik kiezen voor de hulp van de psycholoog. Bespreek het eens met zijn huisarts.