Kan je kanker krijgen door inkt in je bloed?

Ik zat daarnet aan mijn bureau en ik was een beetje aan het auwehoeren met wat inkt en een passer en toen schoot die passer dus van een plastic dingetje af en toen ging het in mijn vinger. Mijn vriendinnen zeggen nu dat ik kanker kan krijgen. Mijn hand begint nu ook verschrikkelijk veel pijn te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
toen de passer in mijn vinger kwam, kwam er ook veel bloed uit mijn vinger

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.8K
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe kun je nu ouwehoeren met inkt en een passer? Die zeggen toch niets terug?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, maar hou even in de gaten of het niet gaat ontsteken. Ook dan hoef je niet bang te zijn voor kanker, maar kan het wel handig zijn om even naar de huisarts te gaan.

Het beste antwoord

Als ik je goed begrijp, heb je je geprikt met de punt van een passer. Daarbij is mogelijkerwijs op één of andere manier wat inkt in je vinger gekomen.

Ten eerste: zelfs al is inkt kankerverwekkend (wat ik niet durf te zeggen), dan nog is die kanker geen zekerheid, maar een kans. In dit geval lijkt mij de hoeveelheid inkt heel klein. Daarnaast is de blootstelling eenmalig (ga ik maar even van uit...), dus niet tientallen jaren lang. Voor zover inkt al kankerverwekkend zou zijn, is de kans dat juist bij *jou* kanker zal ontstaan om deze twee redenen uiterst gering.

Onmeetbaar gering, zelfs. Als een klein ongelukje zoals dit direct potentieel dodelijk zou zijn, zou deze inkt al lang verboden zijn. Er bestaan namelijk alternatieven die even goed werken zonder per direct potentieel levensgevaarlijk te zijn.

Dus nee, ik denk dat de gebruikte inkt al één van die ongevaarlijke alternatieven is, juist om die reden. En voor zover er toch een klein gevaar is: de hoeveelheid was minimaal, de toediening was eenmalig - daar ga je dus hoegenaamd niets van merken.

Hier komt nog bij dat je flink bloedde. Prachtig, prachtig, prachtig! Met al dat bloed is namelijk het grootste deel van de vervuiling direct weer uit je vinger gekomen!

Misschien heb je het wel eens gemerkt: als je je snijdt aan een scherpe vuile rand, en het bloedt daarna verschrikkelijk, zul je waarschijnlijk geen infectie krijgen. Terwijl je een veel grotere kans op infectie hebt als je je snijdt en het daarna niet zo erg bloedt. Dat komt doordat alle vuil en alle bacteriën met de bloedstroom uit je lichaam stromen.

Met het vuil en de inkt van de punt van de passer is het hetzelfde. Bijna alles is direct uit je vinger gebloed.

Kortom, jullie waren gewoon een stel meiden die elkaar met enge verhalen angst aanjoegen. Hopelijk kun je nu even wat afstand nemen, uit je emotie stappen, en kijken wat er nu werkelijk is gebeurd. Laat dat tot je doordringen, en je ziet dat het nergens voor nodig is je zorgen te maken.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+++

Andere antwoorden (3)

Nee. zeker niet! dit is een fabel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja weet niet echt volgens mijn wel moet jr aan een bokter vraag die weet het zekker volgens mijn wel ik zou het gewoon niet doen wand het is zekker niet goed voor je huid ??
Nee, dat is onzin. Bovendien komt kanker nóóit van het op het andere moment opzetten. Bovendien zorgt mede de bloeddruk en de hartslag ervoor dat als je met de inkt en passer zit te klooien dat er dan welleswaar bloed UIT stroomt, maar er komt dan geen andere stof zo makkelijk IN het bloed. Mocht er trouwens inkt oid. in het bloed zijn gekomen, dan word dit er vanzelf uitgefilterd zonder consequenties. Het wondje zal vanzelf genezen en er gebeurt niets ernstigs.
De pijn in je hand komt waarschijnlijk door dat ene prikje, en als je er aan denkt zal het ook langer pijn blijven doen. Denk er dus niet meer aan, dan gaat het vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hand begint pijn te doen omdat er een vreemd materiaal ingekomen is en dat vind je vinger niet zo heel fijn. Het lichaam moet namelijk van alles in beweging gaan zetten om het wondje te dichten en eventuele schadelijke stofjes tegen te gaan. Daarnaast bevat een vinger ook meer uiteinden van zenuwen en is daardoor extra gevoelig. Over kanker krijgen door een beetje inkt wat er op is gekomen zou ik me niet druk maken. Dat is een fabeltje. Het kan echter wel gaan ontsteken dus wellicht is het wel raadzaam om het wondje te desinfecteren. Sterkte er mee :)