mijn dochter is 14 heeft elke 3 weken erge pijn in buik en rug,maar is nog nooit ongesteld geweest,wat kan dit zijn?

ze valt soms flauw van de pijn en moet overgeven van de pijn,de aanvallen komen altijd op de zelfde dag met 3 wekwn er tussen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nou allereerst, zoals in de reacties ook al genoemd, moet je echt een arts opzoeken. Het is met alleen dit zinnetje, zonder verdere informatie en zonder lichamelijk onderzoek niet mogelijk om met enige mate van zekerheid een diagnose te stellen.

Dat gezegd hebbende: het feit, dat de klachten stipt elke drie weken optreden en dus cyclische zijn (zo begrijp ik het althans) suggereert wel een relatie met de menstruatie. Pijn in de buik en de rug kan zeker passen bij menstruatiepijn.
Als er desondanks geen menstruatiebloed naar buiten komt, dan suggereert dat weer, dat er geen open verbinding is tussen de baarmoeder en de buitenwereld. De enige verklaring hiervoor, die ik zou kunnen bedenken is een persisterend gesloten maagdenvlies. Dit is een zeldzaam voorkomend probleem waarbij het maagdenvlies niet geopend is, zoals dat gebruikelijk is, en de vagina afsluit. Het menstruatiebloed blijft dan in het lichaam achter, dit geeft pijnklachten.
Dit klinkt misschien eng, maar voor zover ik weet kan dit geen kwaad voor de vruchtbaarheid oid. Ook hoeft ze niet bang te zijn dat het bloed bij de rest van het bloed komt en daar allemaal enge dingen doet, zoals ook in de reacties vermeld. Het menstruatiebloed wordt gewoon weer in het lichaam opgenomen.

De behandeling is vrij eenvoudig: een arts, meestal een gynaecoloog, zal het maagdenvlies moeten openen. Meestal is dit een kwestie van een klein sneetje zetten, dit is een kleine ingreep en ip niet pijnlijk.

Zoals gezegd: hiervoor zal ze toch echt naar een dokter moeten; die kan dit relatief eenvoudig vaststellen, danwel uitsluiten.
Dit is slechts het eerste waaraan ik denk, maar dat is met wel erg summiere informatie; ik kan hier echt niet zeker van zijn.