Waarom biologische / ecologische producten?

Is het echt zoveel gezonder voor de mensen? Of is dit ook weer een commercie truc?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de biologische landbouw en veeteelt staan het milieu en dierenwelzijn centraal. Biologische boeren maken geen gebruik van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen of gentechnologie. Planten en dieren krijgen meer tijd om te groeien. De eisen die worden gesteld aan het welzijn van de dieren liggen een stuk hoger dan in de bio-industrie. Daarnaast wordt er zo min mogelijk gebruik gemaakt van antibiotica en andere geneesmiddelen.

Is biologisch nu echt beter voor onze gezondheid? Ik denk dat het er aan ligt uit wat voor perspectief je die vraag beantwoord. ik denk dat het ALTIJD beter is om verantwoord met dieren en landbouw grond om te gaan.

Maar of de producten zelf beter zijn voor onze lichamelijke gezondheid in de vorm van.. meer vitaminen, minder nitraat, betere vetzuren en andere voedingstoffen?
ja.. in veel gevallen wel. Maar.. in ruil daarvoor betalen we met een verhoging van schimmels, parasieten en bacterieen.

Maar als we heel eerlijk zijn, dan is er nog geen peil op te trekken. Er is gewoon te weinig onderzoek gedaan. Een appel is een appel, biologisch geteeld of niet. Het belangrijkste advies blijft: gevarieerd eten en gezonde keuzes maken. Een banaan is beter dan een koekje, zalm met gekookte aardappels en asperges is gezonder dan een pizza. Ook al is die pizza nog zo ‘biologisch’ gebakken.

Mijn gevoel zegt:

JA biologisch/ ecologische produkten zijn gezonder voor ons, maar wetenschappelijk bewezen is dat helaas ( nog) niet.

Overigens.. de controle op het label" biologisch, ecologisch" mag wat mij betreft strenger. Het wordt inmiddels te pas en te onpas gebruikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Was het maar een commercie truc, dan hadden meer mensen nu biologisch gegeten.

Biologische producten zijn absoluut beter omdat ze niet worden bespoten met bestrijdingsmiddelen. Het vee heeft een beter leven en krijgt voer waar geen hormomen of andere gifstoffen zoals penicilline aan toegevoegd is.

De aarde waar biologische gewassen op groeien wordt bemest met mest van biologisch vee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of het gezonder is voor mij, betwijfel ik, maar het is wel gezonder voor de aarde, voor het milieu.
verder koop ik biologisch vlees, omdat ik dierenmishandeling niet wil sponsoren.
Rieneke1
14 jaar geleden
Gif is natuurlijk nooit gezond. In Nederland is de controle op bestrijdingsmiddelen gelukkig redelijk streng, dus niet-biologisch gekweekte producten kun je best eten.

Maar het milieu is wel een zaak die ons allen aangaat en ik vind het dus belangrijk om wel na te denken over producten die je gebruikt. En om na te denken over bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen is niet altijd een kwestie van 'duur'want bijvoorbeeld azijn is een natuurlijk middel dat je voor veel schoonmaakdoeleinden kunt gebruiken i.p.v de chemische varianten. Azijn is heel goedkoop!

Om ecologisch goed bezig te zijn, hoeft geen kwestie van commercie te zijn, maar wel van nadenken over alternatieven.

Of je eerder dood gaat door bespoten fruit en groenten te eten, betwijfel ik. Toch gebruik ik in mijn eigen tuin geen giftige bestrijdingsmiddelen, want mij kan het niet schelen of de appels en peren e.d. er perfect uitzien.

Als ik de keuze maak voor biologisch is dit bij mij geen afweging van 'gezond', maar wel van milieu.
Ik koop wel biologische producten, maar niet alleen maar biologische producten. Dit is een kwestie van 'bewuste keuzes' .

En zo ecologisch mogelijk leven, doe ik omdat ik respect heb voor de natuur en daar graag mijn steentje aan bij wil dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit waren er alleen maar biologische producten.
Toen kwam de wetenschap en begon zich er mee te bemoeien.
Er kwamen steeds meer mensen die allemaal te eten moesten hebben.
De mest voor de gewassen, kon niet meer allemaal van de dieren komen, maar werd in fabrieken onbeperkt gemaakt.
Hierdoor ging de productie van gewassen enorm omhoog, dus voldoende voedsel voor al die mensen.
Men ging steeds meer kweken en de velden met de zelfde gewassen werden alsmaar groter en groter .
Toen kwamen de ziektes en plagen omdat de opgepepte gewassen door al die kunstmest vatbaarder werden.
Chemische bestrijdingsmiddelen kwamen te hulp.
D.D.T. was het grote wondermiddel, het was niet giftig (dacht men toen nog) en het werkte.
Toen eenmaal het hek van de chemische bestrijdingsmiddelen open, stond kwam er steeds meer.
De meeste landbouwgewassen goeien nu door de kunstmest en worden velen keren bespoten met gif.
Het is dat de soort als mens zo sterk is, anders waren we nu al bijna uitgestorven door al dat gif.
Biologische en ecologische producten zijn producten die weer zijn zoals heel vroeger van voor de kunstmest en gif.
Ze zijn voedzamer en gezonder, er zitten meer voedingsstoffen in en sporenelementen en natuurlijk geen gifrestanten.
Door minder opbrengst en minder vraag is het wel duurder.
Genetische manipulatie met landbouwgewassen kan de oplossing worden om gezonde producten te kweken zonder gif te hoeven spuiten, helaas is door ontwetendheid hier veel weerstand tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Ik heb altijd met een vraag gezeten hierover. En aan wie kan ik hem nu beter stellen dan aan jouw: De grond is inmiddels ook wel vergiftigd, heeft de biologische teelt hier ook nog last van? Wat is de kwaliteit van onze grond in Nederland? Hoe zit het met het water, is deze nog schoon genoeg en vrij van giffen? Zure regen, grondwater, e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hele natuur is vervuild, de lucht, de grond het water.
Maar vergeet niet, dat het vroeger ook al zo was, regenwater van het dak, werd gedronken, ging naar de beesten en naar het land, maar in dat dakwater zat ook zink en lood van het dak, ons leidingwater kwam vroeger uit loden leidingen, geen mens zat daarmee.
Wisten ze ook niet.
Veel zware metalen zitten gewoon ook in de grond van nature!
Ons zeldzame Zinkviooltje zegt wat naam betreft al genoeg, hij groeit alleen op zinkhoudende gronden.
Alle kolenkachels van vroeger met hun eierkolen en wat al niet meer, waren zeer grote luchtvervuilers door een onvoldoende verbranding.
Maar de natuur is een nog steeds onderschat gebeuren.
Heel veel schadelijke stoffen worden toch afgebroken of gebonden in minder giftige stoffen.
De regen spoelt telkens weer veel gif uit de grond en als wij maar niet teveel giftige stoffen toevoegen aan de grond, valt de schade enorm mee, vergeet ook niet dat de mens ongelooflijk veel gif kan hebben zonder er ziek van te worden.
Tegenwoordig gaat het steeds minder slecht, maar nog steeds slecht.
We kunnen niet meer zonder de kunstmest en juist die kunstmest verstoort heel sterk het ecosysteem, het is een soort kettingreactie van nagetieve processen en net als zo veel andere zaken, draait ook hier alles om geld en om de door de consument kunstmatig gecreëerde vraag naar topproducten die er mooi uit moeten zien of ze ook top gezond zijn geven ze niet om, ze hebben allemaal wel een opa die 92 is geworden en het ook allemaal heeft gegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we hopen dat het goed gaat komen en alles zichzelf uiteindelijk weer hersteld.
Naast de al genoemde argumenten dat biologische producten (in principe) beter zijn voor milieu en dierenwelzijn, is er nog een belangrijke reden. Dat wat er niet in zit. Industrieel voedsel zit vol chemische additieven (o.a. de zgn. E. nrs.) voor geur, kleur, structuur, smeerbaarheid, houdbaarheid,
De effecten daarvan op onze gezondheid zijn niet onverdeeld positief, soms ronduit schadelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +
Wat beter is voor moeder aarde is ook beter voor ons.

Maar biologisch/ekologisch voedsel is ook beter voor je gezondheid. (de k is uit nostalgische overweging)

En let op, de bioindustrie is één grote commerciële truc!
14 jaar geleden
Biologisch / ecologisch eten doe je uit overtuiging, uit gezondheidsoverweging kun je het net zo goed laten, tenzij je echt allergisch of overgevoelig bent voor chemische toevoegingen.

Hartstikke goed dat mensen de keuze maken om voedsel te eten dat op een ecologische of biologische manier geteeld is en meer in balans is met onze aarde, maar dat het gezonder voor jezelf is niet aantoonbaar. Dus inderdaad een commerciele truc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 het enige juiste antwoord.