Hoe zit het als je zwanger raakt tijdens je menstruatie?

Als je zwanger raakt terwijl je ongesteld bent,
Stopt je menstruatie dan metteen, of hoe gaat dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt niet zwanger raken tijdens je menstruatie.
De menstruatiecyclus loopt zo: in je eierstokken rijpen één of meerdere eicellen. Als die rijp zijn, komen ze los van de eierstok(ken) en zweven ze richting de eileiders. Dat heet de ovulatie of eisprong. Als de eicellen in de eileiders terechtkomen, kunnen ze bevrucht worden door zaadcellen. Als ze niet in een eileider komen, worden ze gewoon opgeruimd.
Intussen heeft het baarmoederslijmvlies zich voorbereid (is dikker geworden), zodat een eventuele bevruchte eicel zich daar kan innestelen.
Als er GEEN bevruchting plaatsvindt, wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dat is de menstruatie.
Tussen ovulatie en menstruatie zit meestal 14 dagen.
Kortom: als je ovuleert (= vruchtbaar bent), menstrueer je niet. En als je menstrueert ben je niet vruchtbaar.

Maar pas wel op: je kunt ook wel eens bloed verliezen als je niet menstrueert. Dan kun je dus wel vruchtbaar zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Je bent vruchtbaar op de dagen voorafgaand aan en rond het tijdstip van de ovulatie en als je een korte cyclus hebt (bijvoorbeeld twintig dagen), kun je ovuleren rond de zesde dag van je cyclus. Je kunt dus zeer vroeg in je cyclus vruchtbaar zijn, zelfs als je nog steeds menstrueert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is niet mogelijk om zwanger te raken tijdens je menstruatie. elke vrouw heeft namelijk zijn eigen cyclus. en tijdens die cyclus ben je een keer ongesteld nadat je ongesteld bent gaan je eileiders follikels aanmaken. wanneer deze bevrucht raken door een spermacel raak je zwanger. als je ongesteld bent wordt de follikel als het ware afgevoerd door het bloed deze is dan niet bevrucht. in je cyclus heb je maar een aantal dagen wanneer je zwanger kan raken. houd je daar niet te strak aan want er zijn natuurlijk afwijkingen.