Wat voor gevolgen heeft een longziekte bij het CBR bij een eigen verklaring?

Vandaag heb ik een formulier ‘eigen verklaring’ van mijn rijschool voor het CBR. Een van de vragen is ‘Werd of wordt u behandeld voor een longziekte?.

Vroeger ben ik voor astmatische klachten behandeld en nu heb ik alleen onderhoudsmedicatie en ben al jaren niet meer onder behandeling van een arts. Moet ik deze vraag dan met ja of nee beantwoorden, en heeft dit verder nog gevolgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Het is de bedoeling dat je dat formulier naar waarheid invult, je loopt kans als je ja invult, dat je een arts moet bezoeken om te bepalen of je wel in staat bent veilig te rijden, deze arts geeft zijn of haar advies hierover aan het CBR. Er zijn veel mensen met astma, die gewoon een rijbewijs hebben, ik denk dat jij het gewoon krijgt als je het haalt, maar je hebt ook kans als de arts jouw gezondheidstoestand dusdanig ernstig vindt, dat hij/zij bepaald dat dit kan verergeren, dat je je rijbewijs, na halen, je kunt je rijbewijs dan voor bepaalde tijd krijgen, bijvoorbeeld voor 5 jaar ipv 10 jaar, dan moet je je over 5 jaar weer laten keuren. Maar ik vermoedt dat dat niet zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de praktijk met dergelijke "onschuldige" aandoeningen kost het je dus alleen extra tijd geld en moeite. Je moet echt wel een ziekte hebben die de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen wil je door een CBR keuringsarts mogelijk worden afgekeurd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in iHave, maar je moet dat formulier nu eenmaal naar waarheid invullen. Overleg even met je instructeur wat verstandig is in dit geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar ik wil alleen maar aangeven wat de gevolgen van dat ene ja-tje zijn. (Zelf heb ik toen ook ja in moeten vullen)
Het gaat dan om het volgende:

5.5.1 Ernstige CARA (chronische aspecifieke respiratoire aandoeningen)
Respiratoire insufficiëntie bij geringe belasting: meestal ongeschikt voor alle
rijbewijscategorieën. Het betreft in het algemeen patiënten met een Pco 2 hoger dan 55
mm Hg en een maximum ademminuutvolume van minder dan 20 liter.

5.5.2 Astma bronchiale
Voor personen met normale longfunctie en intermitterende perioden van
bronchospasme gelden geen beperkingen.

Dus in principe is er bij jou niets aan de hand. Omdat op het formulier ZELF niet staat dat je in jouw situatie nee mag zeggen moet je helaas wel JA invullen. Zorg dat je dit ruim op tijd instuurt want er gaat wat tijd overheen maar uiteindelijk komt het wel goed. Zet meteen op het formulier waar het om gaat (astma, geen arts, onderhoudsdosering) dan heb je kans dat je niet eens langs een arts hoeft.

Zie ook hier: http://www.longforum.nl/index.php?topic=15380.0