Zit er lactose in kokos en amandelmelk??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet wel altijd opletten dat het zuivere kokos - of amandelmelk is. Want sommige toevoegingen als melkwei of andere soorten kunnen wel lactose bevatten en schadelijk zijn voor mensen met melk allergie of intolerantie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, er zit geen lactose in, want dat is een dierlijk product. Maar ik kan je er wel iets anders over zeggen.
Alle merken amandelmelk en kokosmelk hebben heel veel toevoegingen. Om te beginnen is er bijna altijd suiker en zout toegevoegd en in een aantal gevallen ook nog olie. Verder zie je soms E nummers erin.
Ik vraag me echt af waarvoor dit nodig is. Amandelmelk maak ik daarom zelf altijd: stukken goedkoper, lekkerder en gezonder. Kokosmelk gebruik ik eigenlijk nooit, dus daar kan ik verder niks over zeggen. Amandelmelk maak je zelf door een kopje gepelde amandelen in de blender te doen, samen met 3 kopjes water. Flink laten malen, soms gaat dat gemakkelijker als je de amandelen eerst in grove stukken hebt gehakt. Als alle noten zijn fijngemalen, zeef je het mengsel. Ik doe dit met een ongebruikt (nieuw) pantykousje dat ik speciaal hiervoor bewaar. Ik heb van een plastic linomadefles de bodem afgesneden, die fles houd ik op zijn kop en daar hang ik dat pantykousje in. Die constructie gebruik ik dan als zeef en trechter tegelijk. Ik giet de inhoud van de blender in de omgekeerde fles met pantykous. De hals van de fles steekt in een grote kan. Het vocht loopt door de kous, door de hals van de fles in de kan, de amandelpulp blijft achter in de kous. Tot slot knijp ik het vocht uit de pulp en de amandelmelk is klaar. Desgewenst kun je er wat suiker aan toevoegen (Jakkie, maar er zijn mensen die dat lekker vinden ;) ) De overgebleven amandelpulp gebruik ik om koekjes of taart mee te bakken. Je kunt dat voor elk favoriet taart- of koekrecept gebruiken. Ik laat de pulp eerst drogen, daarna vervang ik een deel van het meel dat je volgens het recept nodig hebt, door amandelpulp. Heerlijk in o.a. appeltaart, speculaas enz. En niemand proeft dat je er eerst al amandelmelk van hebt gemaakt. O ja, weet je hoe je amandelen pelt? Doe ze in een kom, giet er heet water op en laat ze een minuut of 10 staan. Giet dan het water af (eventueel spoel je de amandelen nog even met koud water om ze weer op een normale temperatuur te brengen), daarna kun je de vliesjes er zo vanaf schuiven.

Antwoorden (3)

Nee. Pas als er een melkproduct, zoals gewoon melk aan wordt toegevoegd is er lactose aanwezig. Lactose is een dierlijk product.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat zit alleen in de meeste dierlijke melkprodukten.
Lactose, ook wel melksuiker genoemd, is een suiker die voorkomt in de melk van alle zoogdieren, koemelk bevat 4 tot 5 procent lactose. Lactose zit dus ook in de meeste zuivelproducten. Lactose komt ook voor in enkele tropische planten. Verder komt het niet voor in plantaardige producten. Zuivere lactose vormt grote, harde kristallen die moeilijk oplosbaar zijn. Lactose wordt daarom ook wel zandsuiker genoemd.

Lactose is een disacharide van galactose en glucose. Het is minder zoet dan suikers zoals sacharose (kristalsuiker / rietsuiker / bietsuiker) en glucose (druivensuiker).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, qua recept niet, er is geen lactose aan toegevoegd en er zitten geen ingrediënten in die van zichzelf lactose bevatten.
En dat geldt ook voor alle andere plantaardige 'melk', zoals havermelk, sojamelk, rijstmelk, speltmelk, quinoamelk, amaranthmelk, amandelmelk, hazelnootmelk, gierstmelk, boekweitmelk, kamutmelk, hennepmelk, gerstmelk, etc.

Wel kunnen er natuurlijk sporen van lactose inzitten wanneer het verwerkt wordt in een fabriek waar ook melk verwerkt wordt op dezelfde apparaten. Veel merken met melkvervangers zorgen dat ze op een andere lijn of in een andere fabriek verwerkt worden, waardoor er geen sporen van lactose in kunnen zitten. Maar misschien zijn er ook wel merken waarbij dat niet het geval is, en dan staat er bij de allergieinformatie aangegeven dat er sporen van lactose in kunnen zitten.

Toegevoegd na 32 minuten:
In Nederland kan je oa. deze soorten amandelmelk kopen:
Amandeldrink en Verse Amandeldrink van Alpro (te koop in supermarkten);
Amandel Drink en Amandel Drink Ongezoet van Provamel (te koop in biologische winkels/natuurwinkels);
Almond, Almond Calcium, Almond Nature Sugar Free, Instant Almond en Instant Almond Calcium van EcoMil (te koop in biologische winkels/natuurwinkels).
(En daarnaast heb je nog wat combinaties, zoals rijstamandelmelk, rijsthazelnootamandelmelk enzo, maar dat is niet echt amandelmelk natuurlijk).
Alpro en Provamel zeggen dat hun producten ook geschikt zijn voor mensen met een lactoseintolerantie. Bij EcoMil staat op de website bij bijna alle amandeldranken dat er geen lactose in zit.

Toegevoegd na 34 minuten:
Theoretisch gezien zou je natuurlijk amandelmelk of kokosmelk kunnen maken met een klein beetje echte melk erin waardoor het dus lactose bevat, en het dan toch amandelmelk of kokosmelk noemen omdat het voor het grootste deel amandel of kokos is. Maar ik denk niet dat zo'n product gemaakt wordt, ik ben zoiets zelf nog nooit tegengekomen, en ik denk dat de kans dat het bestaat bij amandelmelk in ieder geval heel erg klein is, omdat merken die amandelmelk produceren weten dat een redelijk groot deel van hun klanten juist bewust een product wil zonder zuivel erin (vanwege allergie/intolerantie of diervriendelijkheid/milieuvriendelijkheid/wereldvoedselvoorziening), en dus zouden ze veel potentiële klanten daarmee wegjagen, terwijl de combinatie van amandel en zuivel volgens mij niet echt extra voordeel oplevert.