Is helium in ademen gevaarlijk ?

Ik zie vaak dat kinderen het helium van helium ballonnen inademen.
Toen ik daar een keer op wees aan de persoon die de ballonen gaf dat de kinderen die helium inademen , gaf ze als antwoord owh dat maakt niks uit dat kan geen kwaad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.8K

Het beste antwoord

Men moet zich rekenschap geven dat het inademen van puur helium of xenon gevaarlijk kan zijn. Als het gasmengsel geen of onvoldoende zuurstof bevat zal men bij langdurig inademen vrij snel bewusteloos raken en wellicht stikken. Dit overkwam in 2006 twee studenten uit Florida, die voor de grap in een met helium gevulde weerballon kropen. Een enkele teug helium inademen is echter ongevaarlijk. Als edelgas is helium inert en dus niet giftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helium is een edelgas, zoals argon en neon. Op zich zijn deze gassen onschadelijk, ze zijn inert en reageren dus bijna niet met andere stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helium ook bekend als ballongas is een edelgas, reukloos, onbrandbaar en mag overal in goed geventileerde ruimtes
gebruikt worden. Helium is niet GIFTIG, of EXPLOSIEF maar je moet het niet achter elkaar uit een ballon inademen.

Overal waar TE voorstaat zou je eigenlijk niet moeten doen. Water is gezond en niet giftig. Toch krijg je grote problemen als je te veel water achter elkaar drinkt.

Als je helium uit een ballon inademt is er op dat moment geen plaats voor b.v. de noodzakelijke ziuurstof. Een keer zal inderdaad geen kwaad kunnen, maar meerdere keren zeker wel. Dus gewoon niet doen.

Dit ter info, maar niet uit proberen hoor.
Een heliumstem is de afwijkende klank van iemands stem als deze zuiver helium heeft ingeademd. De heliumstem klink alsof de toonhoogte van de stem sterk verhoogd is. Een basstem verandert bijna in het stemmetje van Donald Duck. Het effect ontstaat door het veranderde resonantiegedrag van de spraakholte, waardoor hogere frequenties in de spraak sterker klinken.