Waar komt snot vandaan?

Als je verkouden bent verlies je zoveel snot. En nu vraag ik me af waar dat allemaal vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Snot ziet er misschien wel heel vies uit, maar het is wel belangrijk! Snot zorgt er namelijk voor dat bacteriën en stof niet in je longen kunnen komen.

Snot wordt gemaakt in de slijmklieren in je slijmvlies. Je slijmvlies is een dun laagje cellen dat overal langs je luchtwegen zit. In je slijmvlies zitten ook kleine trilhaartjes. Die gaan op en neer en zorgen er zo voor dat het slijm langzaam naar je neus wordt getransporteerd.

Je kunt snot het beste doorslikken, want van snuiten kan je neusvlies beschadigd raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Snot bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Verder bevat het antilichamen en antibacteriele stoffen… het is een soort ingebouwde menselijke antibiotica.

Om bacteriën uit te schakelen binden deze antilichamen zich eraan vast en vernietigen ze zo.Het grootste gedeelte van het snot verdwijnt via de neusholte naar de maag. Hier worden de bacteriën in het snot vernietigd door het maagzuur.
Per dag stroomt er zo’n 1 tot 2 liter secretievocht (vocht wat door een cel of orgaan wordt afgegeven), waaronder snot, naar onze maag. Als je veel snot hebt dan is dat een teken dat de bacteriën in de neus worden weggewassen.

De neus is de contact plaats met onze omgeving en is hierdoor eigenlijk altijd ‘besmet’

De neusgaten filteren wat er wel en niet in de neus komt en functioneren als een radiator of airconditioning. Je neus zorgt er voor dat de ingeademde lucht wordt verwarmd en bevochtigd voordat het naar de longen gaat. De neus is dus niet zomaar een functieloze tunnel maar heeft een belangrijke functie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je neus is zeker niet het antwoord dat je zoekt he :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt van je slijmvliezen. Door de infectie van het verkoudheidsvirus, produceren de slijmvliezen extra veel slijm. Laat dat nou net de omgeving zijn waar de virussen het beste in gedijen. De overtollige slijmproductie zorgt ervoor dat de virussen zich kunnen verspreiden.