Waarom is een slagroomkuur slecht?

als je licht ondergewicht heb, is het dan slecht om even te slagroomkuren voor n maandje??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Amadea
10 jaar geleden
Omdat je aderen daardoor dicht slibben. Dus behalve dikker worden krijg je dan ook kans op een hartaanval....
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat doe je precies bij een slagroomkuur? Want ik ken de term niet
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik moet aankomen, ik ga een slagroomkuur doen:
Dit is een fabel. Een slagroomkuur is ongezond en veel te eenzijdig en geen goede manier om aan te komen in gewicht. Bij ondergewicht is het van belang heel regelmatig te eten, ook tussen de maaltijden door. Drie hoofdmaaltijden, een paar eetmomenten tussendoor en bijvoorbeeld nog een extraatje voor het slapen gaan, is prima.
http://www.proud2bme.nl/Proud2B-eat/Fabels_en_feiten_over_afvallen_en_aankomen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder moest aankomen op niet jeugdige leeftijd en zij ... dronk room... [= niet geslagen slagroom] zo uit het bekertje. De huisarts had hier geen problemen mee...
Ik vind het ook gek, maar waar gebeurd.
Amadea
10 jaar geleden
Konden haar hart- en bloedvaten daar tegen, of heeft zij daar wel de gevolgen van ondervonden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen enkel probleem mee gehad.
Waar behalve hart- en bloedvaten zou je trouwens nog meer last van kunnen krijgen?
Amadea
10 jaar geleden
Je galblaas kan moeilijk gaan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk aan de lever?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat kan het resico van je lever of galblaas dan zijn? als je een paar kiloerbij wilt om ''gewoon'' even paar weekjes wat extra chhocolade taart etc etc te eten..
of is het ook zo als je veel veteet dat dat dan gelijk als vet op je lichaam word opgeslagen (en niet in bijv extra spieren?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@cs25 : Wat bedoel je met "even een maandje ...*slagroomkuren*...?
Geef daar eerst eens antwoord op.
Ritsuka
10 jaar geleden
Hier vind je een gezonde aankomlijst: http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten/Aankomlijst
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Paar dagen op slagroom leven...heb je meteen een puistenkop..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je licht ondergewicht hebt moet je daar helemaal niets aan doen tenzij je heel vaak ziek bent en de huisarts denkt dat dat komt door ondergewicht en dan nog is een slagroomkuur niet slim. Je moet gewoon meerdere kleine maaltijden eten verdeeld over de dag. Dus je tussendoortjes vergroten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niks mis mee, mits je het niet overdrijft, dus niet alleen op slagroom leven, maar slagroom als extraatje neemt.
Als je verder gezond bent is het juist goed voor je organen.
http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2011/09/suiker-verantwoordelijk-voor-te-hoog.html

Antwoorden (2)

Door te veel vet, en vooral te veel verkeerd vet te eten, kunnen verschillende gezondheidsrisico’s ontstaan. Verzadigd vet en transvet zijn slecht voor het cholesterolgehalte in het bloed en verhogen daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Uit onderzoek blijkt dat het risico op hart- en vaatziekten stijgt naarmate er meer verzadigd vet en transvet in het eten zit. Dat komt doordat deze vetsoorten het “slechte” LDL-cholesterol doen stijgen. Hierdoor kunnen zich vetlaagjes afzetten in de wand van bloedvaten, waardoor deze na verloop van tijd dichtslibben. Zo neemt de kans op afsluiting door bloedstolsels en trombose toe en kan een hartinfarct of herseninfarct ontstaan.

Veel vet in de voeding leidt gemakkelijk tot een voeding die meer energie levert dan wordt verbruikt. Dat betekent dat de kans op bepaalde vormen van kanker en diabetes type 2 toeneemt.

De opname van vet: de vetzuren worden vooral gebruikt als brandstof voor het lichaam of opgeslagen als energiereserve in vetweefsel. Het lichaam kan vet efficiënt en compact opslaan. De opslag van vet kost bijna geen energie en gaat in tegenstelling tot koolhydraten en eiwit niet gepaard met de opslag van water.
Vet blijft relatief lang in de maag en geeft daarom voor langere tijd een verzadigd gevoel. Vrijwel alle vetzuren uit eten worden verteerd door het lichaam. In de ontlasting is dan ook bijna geen vet aanwezig. Als dit wel het geval is wijst dit op een verstoorde vetvertering, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte of medicijngebruik.

In het lichaam wordt vet gesplitst in vetzuren en glycerol. Dat gebeurt voornamelijk in de dunne darm, met behulp van enzymen uit de alvleesklier. Galzuren uit de gal zorgen ervoor dat de vetzuren zich kunnen mengen met andere stoffen. De vetzuren worden door de darm opgenomen in het bloed, via de lymfe afgegeven en vervoerd naar de lever en vanuit de lever verdeeld over de andere organen en weefsels.
Vet verschijnt later in het bloed als kleine vetbolletjes. De lever absorbeert ze en verpakt vetzuren en cholesterol in lipoproteïnedeeltjes, een mengsel van eiwit en cholesterolvetzuuresters. Deze lipoproteïnedeeltjes verschillen in grootte, soortelijke dichtheid en samenstelling.

Mensen die moeite hebben op gewicht te blijven doen er dus al met al goed aan niet te vet te eten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is de officiële versie, hiervoor een +
Ik ben het hier niet mee eens en ken persoonlijk mensen die hoog cholesterol hadden en onder controle liepen/lopen die anders zijn gaan eten. Veel vetten, o.a. veel roomboter en room en dan juist dierlijk vet van hoge kwaliteit. (bio van dieren die buiten lopen en o.a. vers gras eten) Misschien ken je zelf ook mensen die al jaren op een speciaal dieet zitten vanwege hun cholesterol, helpt nauwelijks. Cholesterol komt niet door vet, met door suiker.
http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2011/09/suiker-verantwoordelijk-voor-te-hoog.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even een extra linkje, van een andere pagina van dezelfde website als Amadea aangaf.
Hierop staat hoe je wel gezond aan kunt komen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/ondergewicht/gezond-aankomen.aspx
Met een 'slagroomkuur' bedoel je waarschijnlijk het vaak en veel gebruiken van slagroom, en misschien zelfs wel het bijna uitsluitend eten van slagroom voor een bepaalde periode.

Zeker dat laatste is absoluut niet gezond, dat is een eenzijdig dieet nooit. Je lichaam heeft niet alleen vet en brandstof nodig, maar ook allerlei vitamines en mineralen, vezels, en nog veel meer. De enige manier om je lichaam te geven wat het nodig heeft, is door gevarieerd te eten. Dat doe je niet als je één voedingsmiddel overmatig gebruikt.

Als het gaat om vet in relatie tot hart- en vaatziektes, dan is niet het zichtbare vet schadelijk, maar het vet rondom je organen. Dit vet zorgt ervoor dat je een hoger risico loopt op diabetes type 2, hart- en vaatziektes en bepaalde soorten kanker. Dat kun je van buiten niet zien en het is dan ook heel goed mogelijk om een normaal of laag lichaamsgewicht te hebben met ongezond veel orgaanvet en alle risico's van dien. Ook iemand met ondergewicht kan een hartinfarct krijgen door een dichtgeslibte kransslagader en ook bij iemand met ondergewicht kan dat te wijten zijn aan ongezonde voeding.

Ik zou niet meteen roepen dat slagroom altijd slecht is omdat het vet is: vet hebben we ook nodig en ik vrees dat onze collectieve angst voor vet eten ook weer allerlei schadelijke producten heeft voorgebracht. Zgn. 'light'-producten met minder vet maar veel meer suikers die minstens zo ongezond zijn, bijvoorbeeld. Daarbij heeft ons lichaam bepaalde vetten en vetoplosbare vitamines ook gewoon nodig. Maar teveel vet is niet gezond. En wat vooral ongezond is aan het proberen aan te komen met één bepaald voedingsmiddel, is de eenzijdigheid. Je kunt veel beter bij je gewone maaltijden wat meer proberen te eten, bijvoorbeeld twee boterhammen meer bij lunch of ontbijt, en vaker - gezonde - tussendoortjes. En als je graag aan wilt komen en je verder gezond eet, kan het natuurlijk geen kwaad om eens slagroom op je koffie te nemen of wat ongeslagen room door je soep te doen. Maar zorg er dan wél voor dat je ook andere producten gebruikt om je calorie-inname op te vijzelen en dat je totale voeding in evenwicht is.

Overigens: bij 'licht' ondergewicht hoef je niet altijd aan te komen. Als je altijd al een laag lichaamsgewicht hebt gehad en je je goed voelt, is er geen reden om te denken dat aankomen per se gezonder is. Wil je aankomen en lukt dit niet, ben je recent zonder duidelijke reden afgevallen of voel je je ziek, vraag dan je huisarts om advies.