Na een euthanasie-spuit, hoelang duurt het voordat het ''einde verhaal'' is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Bij actieve euthanasie wordt het leven van de patiënt beëindigd door middel van het in een ader toedienen van een dodelijk middel. Men gebruikt hiervoor stoffen (euthanatica) die een dubbel gebruik hebben: als ze gebruikt worden zoals oorspronkelijk bedoeld, zijn ze niet dodelijk. Door overdosering of door het nalaten van bepaalde handelingen veroorzaken zij de dood. De euthanasist wekt eerst een coma op door overdosering van een krachtig barbituraat. Daarna wordt een spierverslappend middel toegediend dat een ademhalingsstilstand veroorzaakt; door het zuurstoftekort in de hersenen overlijdt de patiënt vervolgens binnen enkele minuten, hoewel in zeldzame gevallen het hart pas na 20 minuten geheel stopt met bewegen.

Sinds augustus 2012 is er in Nederland een nieuwe richtlijn voor de uitvoering van euthanasie[. Wanneer de medicatie door een arts direct in een ader wordt ingespoten (levensbeëindiging op verzoek), wordt voor personen tot 150 kilo 2 gram thiopental toegediend of 1 gram propofol.] Deze stoffen veroorzaken bijna direct een diepe coma. Zodra deze is ingetreden dient de arts een spierverslappend middel toe. De huidige keuzes hiervoor zijn cisatracurium (30 milligram), atracurium (100 mg) of rocuronium (150 mg). Dit veroorzaakt een ademstilstand en het daardoor ontstane zuurstoftekort leidt tot een hartstilstand.

De te euthanaseren persoon kan ook zelf het barbituraat innemen (hulp bij zelfdoding). Deze methode wordt afgeraden in verband met de onvoorspelbaarheid van de werking van de medicatie en mogelijke innameproblemen bij de patiënt. Als er toch voor deze methode wordt gekozen dan kan de patiënt een elixer met 15 gram pentobarbital of secobarbital opdrinken. Deze stoffen veroorzaken naast een diepe coma tevens een ademhalingsstilstand waardoor de patiënt zal overlijden. Het tijdsverloop tussen inname en het tijdstip van overlijden is in verreweg de meeste gevallen minder dan 30 minuten. Het advies is om patiënten die niet binnen 2 uur na inname zijn overleden alsnog actief de eerder genoemde medicatie toe te dienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door wie wordt de orale euthanasiedrank (of eigenlijk: hulp bij zelfdoding) afgeraden? Ik weet dat sommige artsen er wat huiverig voor zijn en natuurlijk komt niet elke patiënt er voor in aanmerking (slikproblemen, misselijkheid) en het komt inderdaad minder vaak voor. Maar de KNMG raadt haar leden juist aan om - waar die keuze bestaat - te kiezen voor hulp bij zelfdoding. Het verbaast mij dan dat het elders juist zou worden afgeraden. Vandaar mijn vraag, heb je een link naar een onderzoek of andersoortige publicatie waar deze aanbeveling gedaan wordt? Of wordt daar in andere landen misschien heel anders mee om gegaan?