Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn er regels voor hoe laat iemand in een verzorgingshuis naar bed moet?

schoonmoeder in verzorgingshuis ligt vaak al voor 8 uur in bed

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
864
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verschilt per verzorgingstehuis, vaak probeert de verpleging de ouderen in bed te hebben, voordat de nachtdienst komt, dit omdat er minder verzorgenden zijn in de nachtdienst dan in de dagdienst. Maar er zijn ook verzorgingstehuizen waar de ouderen zelf mogen kiezen hoe laat zij naar bed gaan. Hier is dus geen wettelijk antwoord op te geven, het verzorgingstehuis mag hier zijn eigen regels voor maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat wil zij zelf niet? Kan zij dat zelf ook nog duidelijk maken? Ik zou even met de leiding daar gaan praten. Bijtijds naar bed prima maar 8 uur is idd wel vroeg voor een volwassen vrouw..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De wet heeft hierin geen regels. Als iemand wilsbekwaam is kan diegene niet gedwongen worden naar bed te gaan voor een bepaalde tijd, mits er in het zorgcontract hier concrete afspraken over zijn. 8 uur vind ik zelf ook wat aan de vroege kant. Ik raad aan om bij het verzorgingstehuis het gesprek aan te gaan en goed duidelijk te krijgen wat de rede hiertoe is. Een hulpverlener dient immers ethisch verantwoord te handelen en onderbouwing te kunnen geven aan waarom bepaalde handelingen uitgevoerd worden. Blijft dit onduidelijk, heeft je schoonmoeder hier daadwerkelijk last van en vind je dat ze onterecht bejegend word zou kunt u een klacht indienen. Hierover kun je meer vinden in de link die ik onder heb toegevoegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding