Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bevorder ik het herstel van mijn brein ivm cannabis gebruik?

Ik ben 17 en heb redelijk veel wiet gebruikt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Cannabis beïnvloedt de werking van de hersenen. Deze beïnvloeding is echter tijdelijk. Dat betekent dat als je niet meer onder invloed bent de normale situatie weer terug keert. Er is weinig onderzoek bekend waaruit blijkt dat hersenen aangetast kunnen worden.

Alleen als je heel lang (meer dan 10 jaar) heel intensief blowt zijn er mogelijk blijvende geheugen stoornissen. Ook is er inmiddels onderzoek gedaan waaruit blijkt dat als je op zeer jonge leeftijd gaat blowen, dit mogelijk langdurige of zelfs blijvende invloed heeft op je geheugen.

In sommige streken van Marokko wordt al generaties lang geblowd. Als de hersenen inderdaad aangetast zouden worden, zou dat daar hebben moeten blijken. Wel is het zo dat daar hasj of wiet gebruikt wordt met een veel lager THC gehalte.

Als je je zorgen maakt over de eventuele effecten van je druggebruik, zou je eens kunnen kijken op websites van officiële hulpverleningsinstanties als de Jellinek-kliniek (www.jellinek.nl/informatie), het RIVM of uiteraard naar je huisarts kunnen gaan. Als je klachten ervaart die je mogelijk in verband zou brengen met je druggebruik (zoals geheugenklachten etc) kan het nuttig zijn een neuropsychologisch onderzoek te doen, zodat je antwoord krijgt op de vraag of deze klachten verband houden met druggebruik. Voor een doorverwijzing kan je ook hiervoor bij de huisarts terecht.

Toegevoegd na 33 minuten:
Het enige wat je zou kunnen doen bij een eventuele hersenbeschadiging is stoppen met het gebruik van wiet en gezond gaan eten. (Ook je hersenen hebben voedingsstoffen nodig. Een tekort beïnvloedt ook het functioneren van je brein.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik moet je teleurstellen: er kan maar zeer weinig worden veranderd. Maar dat kan alléén als je helemaal geen wiet meer gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding