Wat zijn de gevolgen van een SI gewricht probleem?

Symptomen:
Pijn in de onderrug / net langs de kolom.
Pijn veelal in rust
Van de een op de andere dag stapje voor stapje lopen, 9 maanden later niet beter geworden (eerder slechter).

Onderzoeken, geen afwijkend resultaat:
emg
mri
Neurologisch onderzoek
Reumatologisch onderzoek
Mep onderzoek

De artsen weten niet wat ik heb. Ik vraag hier niet wat ik heb, maar kan dit een si probleem zijn of is dit toch wat erger bv?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Pijn in de onderrug kan zeker van het SI-gewricht komen. Bij pijn die vooral in rust ontstaat, zou je kunnen denken aan een reumatisch probleem. Het begin van bijvoorbeeld de ziekte van Bechterew geeft heel typisch pijn in de tweede helft van de nacht onderin de rug, die langer dan een uur aanhoudt na het opstaan maar minder wordt bij bewegen, maar ik neem aan dat dit is uitgezocht als je bij een reumatoloog bent geweest. Zijn er foto's gemaakt van het SI-gewricht? Wat apart is in je verhaal, is het plotselinge begin. Dat pleit weer juist niet voor een ontstekingsprobleem of een reumatologische iets. Bij een verschuiving of luxatie van het SI-gewricht zou je in de eerste plaats verwachten dat dit op een MRI te zien zou zijn, maar ook verklaart dat niet echt waarom de pijn vooral in rust optreedt. Ook verwacht je dan een voorafgaand trauma zoals een val of een ongeluk, tenzij iemand een aangeboren bandzwakte heeft, bijvoorbeeld in de vorm van een bindweefselafwijking. Meest logisch voor een probleem wat van de ene op de andere dag ontstaat en erger wordt in rust zou nog een spierprobleem zijn, maar dan is het heel vreemd dat dit na zo'n lange tijd niet minder wordt. Bij alle onderzoeken die je al gehad hebt, hebben we het hier vrees ik echt over een medische puzzel. Dus op je vraag: klachten in de lage rug kúnnen natuurlijk van het SI-gewricht komen, maar het is voor ons hier onmogelijk om aan te geven wát er dan precies aan de hand zou zijn en of er niet meer aan de hand is dan alleen een probleem in de SI-gewrichten, of dat het probleem misschien helemaal buiten het SI ligt. Mijn persoonlijke indruk: een SI-probleem kan erg pijnlijk zijn, maar is óf tijdelijk, óf begint langzaam, óf is traumatisch en dan zou je ook verwachten dat de pijn op den duur minder wordt. Het kan veel pijn en eventueel ook loopproblemen geven in de vorm van een waggelgang, maar ik kan niet zo verzinnen hoe een probleem met het SI-gewricht er van de ene op de andere dag voor zou zorgen dat iemand al zo lang zo moeilijk loopt. Ik ben geen arts en ik pretendeer ook niet een diagnose te kunnen stellen hier, maar op basis van ook je eerdere berichten denk ik persoonlijk niet dat 'gewoon' een verschuiving, ontsteking of overbelasting van het SI-gewricht is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100