Hoe kom ik van mijn game verslaving af?

ik ben al een paar jaar lang behoorlijk game verslaafd en wil nu eingelijk gewoon kunnen leven zonder aan een game te denken.
hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Allereerst al ontzettend goed om te beseffen dat je van je verslaving af wil. Dat is een belangrijke eerste stap!
Nu je zo bewust wil stoppen zou je alle nadelen eens op papier moeten schrijven. Waarom wil je stoppen? Wat gebeurd er als je de aankomende 10 jaar gameverslaafd blijft? Wat mis je van je leven en wat wil je verbeteren?
Dit lijstje zou je dan nog eens kunnen doorlezen als je het nodig hebt, bijvoorbeeld als je eigenlijk tegen je eigen gestelde regels in zou willen gaan gamen, of als je aan het gamen bent en je zou moeten stoppen maar je daar niet toe kan zetten.

Betrek mensen in je omgeving bij het 'afkicken'. Je kunt dit niet alleen. Dat is niet zwak, maar normaal. Je hoeft je er niet voor te schamen ik denk zelfs dat je veel respect en waardering zal krijgen van je omgeving als je kenbaar maakt dat je het gamen flink wil minderen. Ze zullen je hopelijk steunen, vragen hoe het gaat, aanmoedigen om door te gaan.. soort van sociale controle. Dit zal jou hopelijk ook kunnen aanmoedigen door door te zetten.

Maak afspraken met jezelf, eventueel met anderen erbij. Zet ze op papier of in ieder geval zwart op wit. Stel, je gamed normaal gesproken 70 uur per week (ik zeg maar wat hoor). Misschien werkt het dan wel voor je om af te bouwen. Dit kun je zelf inplannen, bijvoorbeeld per week 5 of 10 uur minder gamen. Of je pakt het meteen radicaal aan en geeft jezelf een grens; maximaal 3 uur per dag gamen en dan haal ik de stekker eruit. Het is maar net wat bij jou past. Je kent jezelf het beste natuurlijk en daaorm zul je ook zelf het beste weten wat jou zal helpen.

Belangrijk is om andere mensen erbij te betrekken. En mocht het niet 'alleen' lukken.. neem contact op met een instantie die hierin gespecialiceerd is. Die hebben dagelijks met deze situaties te maken en als jij echt WIL, zal het je zeker lukken.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en succes! Hopelijk vraag je je over 2 maand af hoe je het ooit zolang hebt volgehouden met die games.. :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, ik zou bijna vergeten te vertellen dat het natuurlijk heel belangrijk is om compensatie te zoeken! Zoek een nieuw tijdsverdrijf! Een hobby.. een bezigheid.. Je moet toch wat te doen hebben als je niet gamed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zoek hulp bij de juiste instanties

Toegevoegd na 2 minuten:
Wil je iets doen aan je verslaving of wil je kijken voor een vriend, familielid of kennis? We geven jou hier een overzicht van verschillende instanties en instellingen die jou of je vrienden kunnen helpen te genezen of meer informatie te geven over gameverslaving, computerverslaving etc.
http://www.gameverslaving.nl/behandeling/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt, dat je het in je eentje niet gaat redden, hier een aantal instanties die daar heel goed bij kunnen helpen:
14 jaar geleden
Door de toegankelijkheid naar bewuste games te beperken.
Geef de cd-roms weg, haal de videokaart uit je pc of ontzeg jezelf de toegang tot deze games door de adressen te blocken.

Ga ondertussen andere dingen doen, vooral veel naar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je PC weggeven aan een goed doel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle games van je harde schijf wissen. Slot erop, sleutel weggooien. Niet bij de computer blijven, maar het huis verlaten.
14 jaar geleden
verkoop je games op marktplaats!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jezelf op voor het tv programma ''Family Matters''
Keith heeft laast een oproep gedaan speciaal voor game-verslaafden.Ik vind hem een erg goede terapeut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkoop je xbox of die dergelijk dingen allemaal. En niet meer kopen.
Dan ben je der zo van af..
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek uit wat je zocht bij de games, wat je in de gewone wereld niet genoeg kon vinden.

Wat trok je aan, waardoor kon je bij jou aanhaken.

Ieder mens heeft plekken in z'n persoonlijkheid waar a.h.w. gaten zitten waar zaken als games, 'nep-goeroes', en andere overheersers, je makkelijk kunnen vastgrijpen.

Vind je 'gaten', werk eraan en dan zal het wel lukken eraf te blijven.

een gat waar games vooral vaak op inspelen is 'het iemand zijn', 'belangrijk zijn' of 'machtig zijn'. Velen voelen dit in het gewone leven niet zo erg, maar zoeken het wel, het streelt het ego, en dat voelt fijn.

Als zij die dat hebben leren zien dat ze in het gewone leven iemand zijn, dat ze nodig zijn waar ze zijn, en dat ze belangrijk zijn voor hun directe omgeving, zoals hun directe omgeving belangrijk voor hun is, is er daar geen gat meer. Dan zijn ze daar geheeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: Als zij die dat hebben, leren zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Game verslaving daar heb je hulpgroepen voor. Dit kan je niet alleen, want iedere keer lachen die spelletjes je tegemoet. En dan even spelen maar dat worden dan weer uren.

Gun jezelf de tijd om te spelen maar ook andere dingen te doen. Doe eerst iets wat je echt moet doen, en daarna de beloning een uurtje spelen en de wekker zetten. En ook echt stoppen.

Als je dit kan volhouden heb je al heel wat minder uren achter je spelletjes gezeten.

En er is ook een radicale oplossing, overal waar je spelletjes op of mee kan spelen moet iemand in huis alle stekkers verstoppen of gewoon meenemen. En dan heb je geen tijd meer en tijd over om andere dingen te doen. Zodra die persoon weer thuis komt, mogen in de avond de stekkers er weer in. En ook dit scheelt al uren.