Wat is een goed alternatief voor de pil zonder te veel hormonen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik heb wat gelezen over de gynefix ofzoiets en de flexi-t..
Belangrijk vind ik ook dat het niets veranderd aan je gemoedstoestand. nu ik gestopt ben met de pil, voel ik me beter, scherper en lijkt het alsof ik meer rationeel na kan denken..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Grofweg zijn er twee redenen waarom vrouwen de pil slikken: om te voorkomen dat zij zwanger wordt of om menstruaties te beinvloeden. Aangezien je zelf al begint over spiraaltjes neem ik aan, dat je op zoek bent naar anticonceptie met zo min mogelijk hormonen.

Toen ik je verhaal las, dacht ik in de eerste plaats inderdaad aan een spiraaltje. Ikzelf ben altijd wat meer fan van de hormoonspiraaltjes dan van koperhoudende spiraaltjes, maar dat is persoonlijk (en ik ben man...)
Een hormoonspiraaltje (meestal mirena) bevat een klein beetje van hetzelfde hormoon dat ook in de pil zit. De hoeveelheid is echter maar klein. Het spiraaltje wordt direct in de baarmoeder ingebracht; daardoor kan het hormoon direct op het baarmoederslijmvlies afgegeven worden. De hoeveelheid hormoon dat in je bloed aankomt is daardoor bijzonder klein; de hormoongerelateerde bijwerkingen treden dan ook veel minder vaak op dan bij de pil. Deze bijwerkingen zijn wel gelijk aan die van de pil, daarnaast geeft het soms (met name in het begin) wat krampen in de baarmoeder.
Naast de werking van het hormoon gaan zij ook zwangerschap tegen puur door het feit dat er iets in de baarmoeder zit.

Gynefix en flexi-t zijn voorbeelden van koperhoudende spiraaltjes. Deze gaan met name zwangerschap tegen doordat er iets in de baarmoeder zit. Daarbij geven zij ook koperionen af in de baarmoeder, hetgeen toxisch is voor zaadcellen.

Mijn voorkeur gaat met name uit naar de mirena omdat deze (ietsje) betrouwbaarder is, maar ook omdat deze kleiner is dan de meeste koperspiralen. Dit maakt het inbrengen een stuk makkelijker en minder vervelend voor de vrouw. De gynefix en flexi-t zijn overigens ook redelijk klein.

Andere opties is misschien een nuva-ring. Daarbij wordt via een ring in de vagina ook lokaal hormoon afgegeven.
Pessariums zijn nog een (tegenwoordige weinig gebruikte) optie; dan wel in combinatie met zaaddodende gel.
Als je zeker weet, dat je nooit (meer) zwanger wilt worden is sterilisatie misschien een optie. Dat wordt meestal bij de man gedaan, maar is ook bij vrouwen mogelijk.
Heb je al eens een pil geprobeerd met alleen progestageen?

Condooms worden in de westerse wereld niet beschouwd als adequate anticonceptie; het is bescherming tegen SOA's.

Ik denk, dat dit redelijk compleet is, maar aanvullingen zijn natuurlijk welkom.
Hopelijk heb je zo een beetje een idee van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Cerazette pil is een pil zonder oestrogeen, alleen met progesteron,ook Quilare bevat natuurlijke lichaamseigen hormonen,een koperspiraal bevat totaal geen hormonen.