Kan osteopathie effectief helpen bij PDS?

Morgen voor het eerst een afspraak bij de osteopaat. Nog even gegoogeld en lees dan ook weer dat deze therapie totaal niet werkt en weggegooid geld is.
Zijn er ook positieve ervaringen?
De reden dat ik ga zijn buikklachten die op PDS duiden.

1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Ik zou beginnen met een fodmap beperkt dieet.
SimonV
een jaar geleden
Is dat je eigen diagnose?
Rondewit
een jaar geleden
Nee niet mijn eigen diagnose, zie vorige bericht van mij over buikonderzoek door de huisarts.
Deze vond geen afwijkingen, ook niet in het bloed.
Cryofiel
een jaar geleden
Geen afwijkingen gevonden. Toch een diagnose gesteld. Maar niet door jou.

Wie heeft die diagnose dan wél gesteld?
Rondewit
een jaar geleden
De huisarts
Cryofiel
een jaar geleden
Ah, dank voor de duidelijkheid, dat had ik niet zo begrepen.

Gaf de huisarts tips over wat je eraan zou kunnen doen?
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals, bij dit soort klachten past een fodmap beperkt dieet. Geen garanties, maar wel zinvol om uit te proberen. https://www.martiniziekenhuis.nl/fodmap

Antwoorden (1)

Nee, daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Onderzoeken door osteopaten zelf worden doorgaans onderuit gehaald omdat ze niet 100% voldoen aan statistische en methodologische criteria.

Er zijn wel aanwijzingen dat osteopathie werkt bij spinale klachten, maar dus niet bij PDS. Een oorzaak van PDS kan stress zijn. Een geruststellende behandeling van een osteopaat kan je spanning verminderen en daardoor ook de PDS symptomen.
Daarnaast kan osteopatie helpen vanwege het placebo-effect. Deelnemers aan korte klinische studies zagen hun symptomen verminderen als reactie op een bijvoorbeeld een nepgeneesmiddel. MRI-scans bevestigen de krachtige werking van placebo’s bij dit syndroom.

Voor PDS is nog geen afdoende behandeling gevonden. De behandeling zoekt men meestal in voeding en leefregels:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prikkelbaredarmsyndroom#Behandeling
een jaar geleden