Wat is de beste manier om anti-depressivia af te bouwen?

Ik ben met deze medicatie begonnen omdat ik leed aan depressie, angststoornissen, zoals een sociale fobie en paniekstoornissen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Mijn arts heeft tegen mij gezegd één week een halve en dan kan ik ermee stoppen. Heeft iemand hier ervaring mee dat betekend dat ik er in één week helemaal vanaf ben is dit niet te snel?

Toegevoegd na 1 uur:
4 jaar geleden is het begonnen, het begon met angsten en toen kwam de depressie.
Ik ben er nu achter dat het kwam door de situatie waar ik destijds in leefde.

De gesprekken met mijn arts en de medicatie hebben mij heel goed geholpen.
Maar wat mij echt beter heeft gemaakt dat was de keuze om uit die situatie te stappen.
Toen ik die deur achter me dicht trok leek het alsof ik al mijn angsten ook achter liet.
Het gaat nu heel erg goed, en kan zeggen dat ik gelukkig ben! Waar ik heel erg dankbaar voor ben!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk geval NOOIT in één keer. En in overleg met je arts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had mijn vraag anders moeten formuleren, ik was wat te snel. Voor je antwoord een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oepsie kan je helemaal geen plusje geven! je reactie had als antwoord gekund!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het idee hebt dat het niet goed gaat contact opnemen met je arts. Medicatie werkt voor iedereen anders. Afbouwen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker de raad opvolgen van mijn arts.Maar ondertussen zou ik er enkele middelen bij nemen waar je van kan zeggen:"Baat het niet,het schaadt toch niet".
Bv. praten met een vertrouwenspersoon,regelmatig je hart even uitstorten.
Goed op je voeding letten,bepaalde vitamines schijnen een gunstig effect te hebben.
Als je in de mogelijkheid bent ,evenwichtige regelmatige lichaamsbeweging...zwemmen,joggen,fietsen. Probeer in de mate van het mogelijke dingen voor anderen te doen.Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen. Denk eraan dat er wellicht miljoenen mensen zijn die je graag gelukkig zouden willen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lieve reactie Aimee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dapper om jezelf kwetsbaar op te stellen met deze vraag!+

Het beste antwoord

Ten eerste heel goed van je om de situatie die het je zo moeilijk maakte, achter je hebt gelaten.

Ik heb ooit AD gebruikt en kon in één keer stoppen, maar ik had ze maar een paar weken en had het toen gehad met de pillen, ik houd er gewoon niet zo van. Begrijp dat mensen het wel echt nodig kunnen hebben.

Wat mij goed lijkt, je hebt al overlegd met je arts en hij geeft aan dat je na eerst een week, een halve, kunt stoppen maar wanneer dit voor jóu gevoel té snel gaat, kun je misschien beter met een kwart afbouwen, zodat je een beetje vertrouwen houdt want dat is natuurlijk héél erg belangrijk. Dus denk of voel jij dat je rustiger af moet bouwen, dan zou ik het zo doen.

Misschien eerst 3 kwart menemen, dan na een week een halve, dan een week een kwart en misschien is het stoppen dan makkelijker voor je want je geeft tussen de regels door aan, dat je niet goed durft. Zo forceer jezelf niet!
Want misschien kan je dit; door angst, wordt de angst weer versterkt en tja dan wordt afbouwen, in de voor jou te grote stappen, moeilijk, doe het in jóu tempo!

Succes Mirjamm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeanette, het zit anders in elkaar als wij denken, zie haar reactie onder mijn antwoord, groeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Ed! Ze heeft een aanvulling gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel jeanette ik heb erg veel aan je antwoord! +

Andere antwoorden (10)

naar je dokter gaan om met hem overleggen.
vvor een afbouw stappenplan

Toegevoegd na 1 minuut:
nooit op eigen houtje zoiets doen er kunnen behoorlijke bijwerkingen optreden

Toegevoegd na 25 minuten:
nee dat is normaal heb ik zelf ook gedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is maar een juist antwoord indd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had mijn vraag anders moeten formuleren, ik was wat te snel. Voor je antwoord een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb nog een toevoeging gedaan
Zoiets overleg je met de arts die jou de medicatie heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder doktersbegeleiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn niet zomaar pilletjes waarmee je veilig kunt beginnen en stoppen naar believen. Geen GV'er is in staat om een goed advies voor jouw situatie te geven.

Mochten er toch antwoorden komen waarin mensen zeggen "mijn zus had dat ook, en die moest <...>", negeer die dan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had mijn vraag anders moeten formuleren, ik was wat te snel. Voor je antwoord een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb nog een toevoeging gedaan
Dit afbouwen moet je in overleg doen met de arts wie deze heeft voorgeschreven. En niet zelf gaan experimenteren, deze tabletten moet je echt serieus nemen want geven ook bijwerkingen dus ook tijdens het afbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had mijn vraag anders moeten formuleren, ik was wat te snel. Voor je antwoord een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb nog een toevoeging gedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Lora
De eerste vraag die ik aan jou stel is, gaat het nu beter?
De tweede vraag is waarom wil je stoppen/afbouwen?

Ik ben zelf 1,5 aan de AD geweest. Ik merkte tegen het einde van die tijd dat het effect van de medicijnen averechts werkte. Dus in plaats van mijn depressie te onderdrukken onderdrukte de medicijnen mijn 'positieve gevoelens en zin in dingen'.

Ik heb toen ik ermee begon van mijn huisarts gehoord dat de meningen ook onder huisartsen verdeeld zijn. Mijn huisarts vond het geen probleem om in een keer te stoppen de ander zegt dat je het per se moet afbouwen.
Ik ben zelf in een keer gestopt en heb hier geen last van ondervonden.

Ik denk dat het ook meespeelt hoe gevoelig je ervoor bent. Ik heb bijvoorbeeld ook geen tot weinig bijwerkingen gehad toen ik begon. Hoe dan ook overweeg alles goed en bij twijfel; ga naar je huisarts of vraag het als je die hebt aan je psychiater.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je arts waarom jij in deze situatie gekomen bent?
Weet je arts wat je dwars zit?
Weet je arts hoe het op te lossen?
Weet je arts hoe lang je het al hebt?
Weet je het zelf wel?
Een week een half pilletje slikken is geen enkele oplossing!
We lezen hier maar een deel van je verhaal, het echte verhaal staat hier niet.
Het klinkt onlogisch en onjuist.
Een depressie en angststoornissen zijn niet op te lossen met een week een half pilletje slikken, kan gewoon niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Eddijst,
Ik snap jouw reactie op mijn vraag.
Wat ik bedoel dat is dat ik aan de anti-depressivia ben, en me nu klaar voel om af te bouwen, mijn arts verteld mij dat het afbouwen in één week kan. En mijn vraag is dus is dit niet te snel omdat ik dus een tijd deze medicijnen hebben gebruikt. 4 jaar geleden is het begonnen, het begon met angsten en toen kwam de depressie.
Ik ben er nu achter dat het kwam door de situatie waar ik destijds in leefde. De gesprekken met mijn arts en de medicatie hebben mij heel goed geholpen.
Maar wat mij echt beter heeft gemaakt dat was de keuze om uit die situatie te stappen.
Toen ik die deur achter me dicht trok leek het alsof ik al mijn angsten ook achter liet.
Het gaat nu heel erg goed, en kan zeggen dat ik gelukkig ben! Waar ik heel erg dankbaar voor ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste mirjamm, opeens is er een heel ander verhaal, dit kon ik niet weten, ooit heel lang geleden, heb ik ook al die rot pillen geslikt, 3x3 per dag, totdat ik tot de conclusie kwam, dat ik het zelf moest doen!
Geweldig dat ik het ook bij jouw lees, het is juist, je moet het zelf doen, zonder pillen.
Ik ben er destijds direct mee gestopt zonder afbouwen, was niet verstandig! Nooit doen!
Voor jou een week en half pilletje, kan best lukken, indien jij ook zelf de kracht in je zelf kan vinden echt te stoppen.
Jouw eigen kracht en het verhaal van je dokter moeten genoeg zijn om te stoppen.
Er is echter een valkuil!
Je krijgt altijd weer een terugval en alleen jij zelf kan er weer uit komen, maar wees dan niet teleurgesteld, het moet gewoon enkele keren gebeuren, raak dan niet in paniek, en kom er sterker uit, je kan het!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Ed, jij herkent het dus deels ook, ik ook! Op eigen kracht is natuurlijk het beste, maar ze zou wat meer vertrouwen moeten hebben.
Maar zo jij zegt;'Ze kan het.'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb erg veel aan je antwoorden dit geldt ook voor jeanette +
Het zal helemaal afhankelijk zijn van de dosis en het soort anti-depressiva die je hebt gekregen. Ik heb redelijk veel ervaring met het toedienen en afbouwen van anti-depressiva, maar zonder dat ik je arts tegen wil spreken, heb ik nog nooit iemand meegemaakt die binnen een week af kon bouwen. Bij het gebruik van anti-depressiva heb je een periode van het opbouwen van de medicatie totdat het optimaal werkt, normaal gezien heeft het afbouwen ongeveer dezelfde periode nodig. Bespreek het eventueel nogmaals met je arts als je er geen goed gevoel bij hebt, anders kun je altijd bij een andere arst navraag doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je lichaam is 'gewend ' aan deze medicatie.
afbouwen kan heel goed, maar wel heel langzaam
waarom met een halve pil één week lang?
en dan niks meer?

als je angstig bent voor te snelle afbouw
doe dan elke week één stukje tablet minder
kan de tablet in vieren gedeeld worden?

mijn huisarts is voor trage afbouw
zodat het lichaam eraan kan wennen het weer
'alleen' te doen.

uiteraard alles in goed overleg!
sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie reactie, telkens een klein stukje minder.
Dit werd vorige week bij Radar ook voorgesteld om afkikverschijnselen te voorkomen. +1
Zelf heb ik jaren SSRI's gebruikt.
ivm leverfalen ben ik daarmee gestopt.
Gezien de belasting voor de lever die SSRI's veroorzaakt ben ik in een keer gestopt.
Dat gaf twee dagen een vervelend gevoel en toen was het over.
De arts vond het "gewaagd", na die tijd was ik van veel andere klachten af.
SSRI's die je nog slikt als er geen medische noodzaak meer voor is, VEROORZAKEN zelf vervelende gevoelens en verschijnselen.
Dit is OOK gebleken uit tests bij gezonde proefpersonen.
Toch is bij een niet doorbehandelde en dus nog aanwezige depressie het ronduit gevaarlijk plotseling te stoppen met SSRI's, de reboundeffecten kunnen mensen zelfs tot zelfmoord brengen.
Dus in overleg met de arts gaan en volgens hun regime afbouwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand beter dan een medicus kan dat zeggen, het ligt namelijk bij iedereen anders