kan 1 kanarie bij een parkiet in kooi

Ik heb een kanarie, die is zielig alleen. Maar wil graag ook een parkietje om tam te maken. Kunnen deze in 1 kooi?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Nee dat zou ik niet doen.
Een parkiet wil graag spelen en kan in zijn enthousiasme de kanarie zo een poot afbijten.

Verder zitten in een kanarie kooi de tralies vaak vertikaal.
En in een parkietenkooi, zitten de tralies meestal horizontaal zodat de parkiet er tegenop kan klimmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
auw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

Waarom niet, in een volière zitten ze toch ook bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de algemene regel is dat een kromsnavel niet bij een rechte snavel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om dat niet te doen.
zeker niet in een (kleine) kooi.
er zijn mensen,
die deze 2 soorten wel in 1 voliere hebben.
dat is dan een grote voliere.
zelf heb ik zebravinken en grasparkieten jarenlang samen in 1 voliere gehad, zonder
problemen, maar dat wil niet zeggen, dat het altijd goed gaat. bij twijfel (gewoon) niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog iets waar je rekening mee moet houden. Een zangkanarie is een imitator. Als je dus een kanarieman hebt die zingt, kan het zijn dat hij de schelle roep van de parkiet gaat imiteren en zangvogel "af" is.

Zou je dus van plan zijn beide vogels in een aparte kooi te houden, maar wel in de zelfde ruimte, dan heeft de kanarie als zangvogel zijn waarde verloren. De kans dat de parkiet de zangkwaliteit van de kanarie gaat halen is nihil.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb grasparkieten gehad, welke bedriegelijk goed de zang van tropische vogels na konden doen. Had de tropische vogels weggedaan maar hoorde hun zang nog steeds uit de parkietenkooi vandaan komen.
Ivana
14 jaar geleden
Ik bedoelde alleen te zeggen, dat de kanarie niet meer optimaal zanger is. De parkieten imiteren natuurlijk, dat is buiten kijf, maar hij heeft de zanger al en zal rekening moeten houden met een vermindering in kwaliteit.
Nee parkieten en kanaries gaat niet samen in een kooi, de parkiet is dominanter, en gaat vechten met de kanarie.
Zelfs parkieten onderling bijten elkaar wel eens letterlijk de kop af, dus ik zou het echt niet doen, als je wil dat je kanarie het overleefd.

In het minst erge geval, bij de parkiet een paar tenen van de kanarie af.

Parkieten kunnen erg agressief zijn, ik weet er alles van, ik heb 14 agaporniden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet er toch niet alles van, want Agaporniden zijn geen parkieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik je eens wat vertellen Conan.
Agaporniden zijn geen parkieten, maar ook geen papagaaien, ze worden uit handigheid (dwergpapagaaien) genoemd, maar dat zijn ze ook niet, want dwergpapagaaien komen uit Australie, en Agaporniden uit Afrika. De meeste mensen noemen het parkieten omdat het voer dat ze eten voor grote parkieten, voer is, en daar staat dan altijd een valkparkiet op afgebeeld en een Agaporniden. En ze hebben de zelfde dominantie als alle parkieten, ze zijn vaak zelfs nog dominanter dan parkieten. Het is heel onduidelijk onder welke groep dit vogeltje echt hoort.
Alle vogelencyclopedies en alles op internet spreekt elkaar tegen, de ene zegt parkiet, en de andere zegt dwergpapagaai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe dan ook, een kanarie kan niet bij de meeste parkieten.
Meschien alleen met een Boerkeparkiet, omdat die vrij vredelievend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb honderden Agaporniden gekweekt, en heb nooit anders geweten dan dat het dwergpapegaaien zijn.
In ieder geval niet verstandig om een Agapornis of Grasparkiet samen in een kooi met een kanarie te zetten.
Bourkeparkieten, maar ook Valkparkieten zijn vredelievende parkietensoorten welke in een grote voliere wellicht met kanaries samen te houden zijn. Maar een natuurlijk gezicht, lijkt me dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kweek er ook al 6 jaar mee, en bij mij is het nog steeds niet duidelijk, waar ze onder vallen, omdat er overal iets anders geroepen word. Maar het maakt ook niet uit.
Zijn leuke diertjes, en heb er veel plezier aan. Kweek je nog steeds met agaporniden, en zo ja welke soorten ?