Hoe zorg ik er voor dat mijn man zijn hoorapparaten wel in doet?

Mijn man en ik hebben voor 2 jaar terug allebei hoortoestellen aangeschaft . Wij zijn allebei 70 jaar.
Ik draag ze wel maar mijn man weigert ze in te doen . Hij vind het vervelend als mensen het kunnen zien. ( Ijdelheid ) Met het gevolg dat we de tv heel hard moeten zetten wat voor mij zeer hinderlijk is.
Ik moet ook alles herhalen anders verstaat hij mij niet. Hoe kan ik hem zo ver krijgen om toch zijn hooraparaten in te doen??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mannen! Zucht. Maar goed: ik zou onderhandelen. Je kunt hem vertellen dat je best begrijpt waarom hij ze niet wil dragen, maar dat jij het heel prettig zou vinden als hij het gewoon eens een week zou willen proberen, omdat jij hinder hebt van de situatie. In ieder geval thuis. Want als jullie thuis samen tv zitten te kijken, is er toch niemand anders die ziet dat hij een gehoorapparaatje draagt? Dus dan hoeft de tv ook niet op stand tien (wat trouwens, ook al hoort hij het niet, erg slecht is voor zijn gehoor, én voor het jouwe). Verder kun je inspelen op zijn ijdelheid: een man tegen wie je moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken, komt op buitenstaanders veel ouwelijker over dan een man die een gehoorapparaatje draagt. En dan nog iets wat je niet verder moet vertellen: het werkt altijd veel beter om gewenst gedrag te belonen dan om ongewenst gedrag te straffen. Dus als hij ze een week wil uitproberen, zorg dan extra goed voor hem. Maak zijn lievelingstoetje, laat hem naar zijn lievelingsprogramma's kijken... maar zeg niet dat dat iets met dat gehoorapparaatje te maken heeft. Zijn onderbewuste trekt hopelijk de conclusie dat het leven mét een gehoorapparaatje zoveel fijner is... dat het zelfs lijkt of het eten je dan beter smaakt. Geef het toe, meid (mevrouw): tegen ons hebben ze geen schijn van kans.

Het is met hoorapparaten net zo als met alle andere (zichtbare) hulpmiddelen, je moet even over de drempel heen. Wat anderen er van denken, moet je gewoon worst wezen, het gaat er om of het JOU helpt! Ik maak gebruik van alle mogelijke hulpmiddelen en heb sinds 1,5 jaar zelfs een rollator,het was gewoon of thuis blijven zitten of met dat ding de straat op en dan is de keus niet zo moeilijk. Mijn raad is, op je man blijven in praten en laat dat ook anderen, b.v. de huisarts doen, om hem te overtuigen van zijn ongelijk! Dit alles heeft met het feit,dat je een (eigenwijze) man of vrouw bet niets te maken, dat wordt er zoals gewoonlijk weer met de haren bij gesleept.

Blijkbaar heeft hij er niet zo veel last van. Dat is wel logisch, want zijn omgeving past zich wel aan: tv hard, dingen tweemaal zeggen, etc. Dus je zult ervoor moeten gaan zorgen dat hij zelf werkelijk hinder krijgt van zijn hardhorendheid: tv op normaal volume, zelf niet meer harder praten of dingen herhalen. En stug volhouden. Heel vriendelijk (ruzie hoeft niet) maar wel consequent: "nee hoor schat, ik ga het niet herhalen, je doet die dingen maar in".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100