Indien de angel nog in de huid steekt: gebruik dan een vingernagel of de botte kant van een mes om de angel weg te schrapen. Neem geen pincet, hiermee kan je het achtergebleven gifzakje samendrukken waardoor het resterende gif in de bloedsomloop terecht kan komen.

Koel de plaats van de insectensteek af met ijs om zwelling, jeuk en pijn te beperken. Een jeukwerende lotion of zalf kan ook helpen
Ga naar een huisarts als de steekplaats erg dik wordt
Ga direct naar een huisarts of ziekenhuis indien het slachtoffer in de mond of keel is gestoken. Laat eventueel op een ijsblokje zuigen om de zwelling tegen te gaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hierbij nog wat meer info gevonden op huidinfo.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een wesp laat geen gifblaasje en angel na indien deze gestoken heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een wesp heeft wel degelijk een gifzakje aan de angel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en die kan ook afbreken. Dit is afhankelijk van hoe je geprikt wordt... ikzelf had ook de angel los in mijn arm zitten doordat ik de wesp uit reactie plat sloeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een vingernagel of mes bestaat toch net zo goed het gevaar voor het platdrukken van dat blaasje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gifblaasje van een wesp komt nimmer naar buiten, ook niet als de angel is afgebroken. Als je de wesp met je hand hebt geplet hoef je ook niet meer voorzichtig te doen, je hebt dat gifblaasje dan ook leeg geslagen en het gif geïnjecteerd in je huid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met afkoelen moet je wel opletten. Hierdoor ga je de bloedvaten laten dicht krimpen zodat er een beperkte bloed cirkulatie is.
Deze bloedcirculatie is nodig om het gif zo snel mogelijk te verwijderen. Wanneer dit gif blijft zitten kan het alleen maar de zaak verergeren. Afkoelen beperkt alleen maar de zwelling, maar afhankelijk waar de zwelling is is het niet zo n ramp. bv een hand enorm opzwelt, is niet zo erg, maar wel direct ringen en en armbanden verwijderen.
Een grote zwelling is gewoonlijk van korte duur. Het ziet er dan wel verschrikkelijk uit maar op zich niet echt een probleem. Als de zwelling aanhoud wel een doktersbezoek overwegen. Wel oppassen met steken in de gezichtsstreek omdat deze ook zwellingen in de keel kunnen veroorzaken.
Bij kinderen en sommige volwassenen is het wel nuttig om een eventuele zwelling af te dekken, zodat zij deze niet kunnen zien, om zo te vermijden dat ze in paniek geraken.
Het blijft een verschrikkelijk zicht deze zwellingen maar men moet met gezond verstand dit relativeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het koelt zou je de oude cowboytruc kunnen gebruiken en een gedeelte van het gif er uit kunnen zuigen, het beetje dat je er uit zuigt heeft weinig effect maar toch, bij een persoon dat allergisch is kan het juist levensreddend zijn omdat het gif zich dan niet door het lichaam kan verplaatsen. Over dit soort steken zijn zoveel zin en onzin verhalen te vinden dat de database van GV te klein is om ze allemaal te noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom zeg ik ook gezond verstand gebruiken.
Tegen de tijd dat je het afgekoeld hebt dan is er al genoeg gif in het bloed om een allergisch effekt te hebben.
Ik wil alleen maar zeggen dat wanneer je hand 3 keer zo dik is als normaal je niet moet beginnen te panikeren en als een gek naar het ziekenhuis te rijden, met het risico op ongevallen erbij. Paniek gaat je ademhaling en hartslag veranderen wat de zaak dan alleen maar erger maakt. Maar iedere situatie is natuurlijk anders
Maar het is zoals je zegt het hangt van persoon tot persoon af. Maar als het mis gaat dan zal je dat wel snel merken.
Van huis uit heb ik altijd geleerd om er een laagje watten op te leggen dat doordrenkt is met azijn, dit werkte bij mij altijd perfect.

Echter vermoed ik dat jij niet gestoken bent door een wesp maar door een bij, een wesp trekt de angel namelijk meteen weer uit de huid en de bij de bij laat de angel los en blijft deze met het gifblaasje (en een stukje darm) in de huid zitten.

Om deze te verwijderen heb je een pincet nodig met spitse punten waarmee je de angel onder het gifblaasje mee kunt vastpakken, trek de angel recht uit de huid zonder op het gifblaasje te drukken, meestal geeft deze handelswijze minder last nadien doordat er weinig tot geen gif in de huid wordt geïnjecteerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit met een pincet, ook niet met spitse punten. Er is altijd het risico dat je het gifblaasje vastneemt en zo het gif in het lichaam brengt. Het risico is er omdat het gifblaasje nog een tijdje blijft doorpompen , waarbij het beweegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees het antwoord is goed. Met het weg krabben van de angel is het risico zelfs groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom het risico groter is.
Waar ga ik een pincet met fijne punten vinden op het moment dat ik gestoken ben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een goede EHBO kist zit een dergelijk pincet. Als jij met een voorwerp tegen de angel aanslaat om het eruit te krabben beweegt gegarandeerd de gif blaas, als ik voorzichtig de punten van het pincet onder de gifblaas plaats is de kans kleiner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niet altijd een ehbo kist bij mij.
Als je van de ingangswond weg schraapt dan is het geen probleem.
Het probleem blijft, dat de gifblaas blijft pompen. Zaak is dan om zo snel mogelijk , in sekonden, de angel te verwijderen. Als je eerst nog naar een ehbo kist moet zoeken, gewoonlijk is ze nog in de verpakking, dan moet je nog zoeken naar het pincet en dan moet je nog geluk hebben dat er een pincet inzit met spitse punten, dan heeft het gifblaasje zich al lang leeg gepompt.
Wanneer je een schrapende beweging maakt, van de ingangswond naar het gifblaasje toe dan is er geen probleem.
Het beste is om zo snel mogelijk met iets dat relatief scherp is een schrapende beweging te maken om zo de angel te verwijderen. Dit moet zo snel mogelijk gebeuren omdat het gifblaasje nog een tijdje blijft napompen. Dit kan je zien, wanneer je juist gestoken bent, doordat het gifblaasje beweegt.
Het is ook geen ramp dat er bijengif in het lichaam terecht komt, zolang je niet allergisch bent. Door het gif in het lichaam ga je er een soort van immuniteit krijgen waardoor je de volgende keer niet zoveel last zal hebben. Bekijk maar de imkers die dagelijks worden gestoken
Verkeerdelijk wordt er ook gedacht dat een wesp geen weerhaken heeft en daardoor hij zijn angel niet verliest. Een wesp heeft kleinere weerhaken waardoor zij haar angel uit het lichaam kan trekken zonder deze te verliezen.
De angel van de bij is in eerste instantie gemaakt om voor de winter al de darren, mannelijke bijen , te doden. Bij deze actie verliezen zij hun angel niet, ook niet bij hun verdediging tegenover andere insecten. Het verlies gebeurt alleen maar wanneer zij in materie steken zoals onze huid, dat de bijen hun angel verliezen.

Ji bent dan ook niet door een wesp maar door een bij gestoken
Robby BB

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog vergeten
Absoluut niet krabben, omdat het jeukt, want hierdoor ga je het gif over een grotere oppervlakte verspreiden met nog meer jeuk tot gevolg.
Het beste huis tuin en keuken middel is azijn. Of het over de steek gieten of op een doekje en dan het op de stek voorzichtig deppen, om ook weer niet het gif te verspreiden

Toegevoegd na 34 minuten:
Het beste is ook om na een steek of beet van ieder welk dier alle spannende zaken te verwijderen, zoals ringen, armbanden, piercings enz om problemen te vermijden bij eventuele zwellingen