Het vooronderzoek is niet bij alle ooglaserklinieken gelijk, maar zal altijd uit meerdere oogmetingen en een gesprek met de behandelend oogarts bestaan.

Meestal komen de volgende punten aan de orde:

• Uitgebreide oogmetingen

• Medicatie tijdens de behandeling en de werking hiervan

• Resultaten van de oogmetingen

• De behandelmogelijkheden

• Uw voorbereiding op de behandeling

• Wat mag u wel en niet na de behandeling

• Risico’s en de kosten

De oogmetingen

Met verschillende oogmeetapparatuur worden alle facetten van uw oog (ogen) in kaart gebracht. De behandelend arts wil immers alle informatie over de vorm en dikte van het voorste deel van het oog, de sterkte die uw ogen nodig hebben en eventuele onzuiverheden in het hoornvlies. De metingen worden meestal door een optometrist uitgevoerd en geanalyseerd door uw oogarts.

Even geen lenzen dragen

Indien u lenzen draagt is het belangrijk om een tijdje voor het vooronderzoek geen lenzen te dragen, lenzen vervormen namelijk de kromming van uw oog. Zachte contactlenzen mag u vanaf twee weken voor het vooronderzoek niet meer dragen en harde lenzen vanaf een maand van tevoren.

Twee tot drie uren slechter zicht

Voor de verschillende oogmetingen wordt een pupilverwijdende vloeistof in uw ogen gedruppeld. Dit kan geen kwaad, maar kan er wel voor zorgen dat u twee of drie uren na het vooronderzoek minder goed kunt zien. Autorijden wordt dan ook afgeraden en lezen zal wat moeilijker gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mijn kijkt of je ogen geschikt zijn om te laseren

Toegevoegd na 25 seconden:
ook wordt er een uitgebreide meting gedaan van je ogen

Toegevoegd na 2 minuten:
•Uw oogafwijking ligt tussen min 14 en plus 7 (bij hogere afwijkingen lens-implantaat mogelijk);
•Uw oogsterkte is minimaal 1 jaar stabiel (niet meer dan 0,5 dioptrie veranderd);
•U heeft geen oogaandoeningen zoals, staar of Glaucoom (in geval van staar lens-implantaat mogelijk);
•U heeft een redelijke conditie en lijdt niet aan suikerziekte of afweerstoornissen;
•Als u zachte lenzen draagt, dient u deze minimaal twee weken voor de behandeling uit te doen. Voor harde lenzen geldt een termijn van drie weken.