Vitamine D: huisarts adviseert pillen met 800 mcg pd. Kan dit geen kwaad?

Ik kom niet in de zon vanwege een melanoom ooit (hoeft niet meer voor mij), ben 51 jaar en slik nu laagste dosering van Orthica (d-10). Kan ik dit zomaar verhogen? HA vond het niet nodig om bloed te prikken hiervoor, gebruikte een tabel. Ik heb licht verminderde nierfunctie. En loop ik, als ik het niet ga gebruiken, meer kans op botontkalking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet op de dagen dat ik niet langdurig in direct zonlicht kom... 400 mcg slikken en bij mij is wel geprikt..
Ik zou gewoon om een bloedtest vragen... Better safe then sorry.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
t is inmiddels geprikt en was 52, hetgeen goed is. ga dus volgende keer vragen of ik de hogere dosering moet nemen. bedankt! je kunt maar beter zelf denken en vragen.

Het beste antwoord

Je hebt sowieso vitamine D nodig voor je botten, voor vrouwen boven de 50 wordt algemeen geadviseerd extra vitamine D te nemen. Vitamine D maakt de botten sterker. Door te weinig vitamine D binnen te krijgen door voeding of zonlicht, veroorzaak je een vitamine d-tekort. Vitamine D kan namelijk niet alleen ingenomen worden, het kan ook in het lichaam worden aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een tekort aan vitamine D kan de botten verzwakken. Ook kan het leiden tot een neerslachtige stemming.

Een vitamine D-tekort kan herkend worden aan de volgende symptomen:
Chronisch tekort aan energie
Zwakkere botten
Bloedend tandvlees
Spier- en/of gewrichtspijn
Lusteloosheid
Angstaanvallen
Hyperventilatie
Krampen en spiertrillingen

Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen.
Het kan alleen behandeld worden door het tekort aan te vullen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Eet bijvoorbeeld meer vette vis en wissel hierin af met vlees en eieren. Kies daarnaast vaker het gebruik van halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Ook daar wordt vitamine D aan toegevoegd. Voor kinderen zijn er speciale dranken met extra vitamine D. Ook voldoende zonlicht helpt het vitamine D-niveau op peil te houden. De wetenschap debatteert nog over in hoeverre lichttherapielampen en zonnebanken effectief zijn: die filteren UV-B straling weg, terwijl die straling juist verantwoordelijk is voor de aanmaak van vitamine D.
In veel gevallen is een gevarieerd eetpatroon en regelmatig in de buitenlucht komen voldoende voor een gezond vitamine D- gehalte.
Vreemd trouwens dat jouw huisarts geen bloed geprikt heeft, dat is de enige manier om de juiste dosering voor te kunnen schrijven, de dosering die hij/zij jou voorgeschreven heeft is niet gevaarlijk voor je, maar misschien heb je wel een hogere dosering nodig, of juist een lagere. Ga dit eens met hem of haar bespreken, dat je graag een bloedonderzoek wil, om de juiste dosering binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterk punt Caat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk helemaal niet vreemd, dat het vitamine D niet geprikt is. Zo goed als iedereen heeft in Nederland een tekort aan vitamine D, althans als je de vitamine-D-goeroe's moet geloven. Dan hebben we het ook nog eens over een 50 jarige vrouw, die bovendien zonlicht mijdt.
Zelfs al zou je het vitamine D controleren. Ook als die normaal is heeft zij nog steeds een indicatie om vitamine D te slikken. Bij haar is de dosering niet afhankelijk van de spiegel in het bloed.
Waarom dus prikken? Overigens raden de huidige richtlijnen op dit moment nog 1dd400EH aan, maar hoogst waarschijnlijk gaat dit bij nieuwe richtlijnen naar 800EH vitamine D per dag. De huisarts is dus goed op de hoogte en loopt alvast vooruit op de richtlijnen; terecht lijkt mij. De echte vitamine-D-goeroes willen de dosering overigens niet verhogen naar 800EH, maar naar 1200EH per dag. Geen enkele reden tot zorgen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet de arts dan of Evaatje geen hogere dosering nodig heeft, om het tekort aan te vullen, ik heb zelf een flink vitamine D tekort, er wordt regelmatig bloed geprikt en dan wordt er gekeken of de dosering aangepast moet worden. Ik krijg mijn vitamine D ook vergoedt, dat was niet het geval bij de lagere dosering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ook ik heb ze,zakjes 1000/880 van de apotheek op recept.
Na bloedonderzoek is gebleken dat ik een behoorlijk vitD tekort had,dit is met deze zakjes weer goed gekomen.
In de maanden april t/m augustus hoef ik ze niet te nemen omdat er dan meestal voldoende zon is en één a twee keer per jaar wordt er bloed geprikt.