Vitamine D: huisarts adviseert pillen met 800 mcg pd. Kan dit geen kwaad?

Ik kom niet in de zon vanwege een melanoom ooit (hoeft niet meer voor mij), ben 51 jaar en slik nu laagste dosering van Orthica (d-10). Kan ik dit zomaar verhogen? HA vond het niet nodig om bloed te prikken hiervoor, gebruikte een tabel. Ik heb licht verminderde nierfunctie. En loop ik, als ik het niet ga gebruiken, meer kans op botontkalking?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt sowieso vitamine D nodig voor je botten, voor vrouwen boven de 50 wordt algemeen geadviseerd extra vitamine D te nemen. Vitamine D maakt de botten sterker. Door te weinig vitamine D binnen te krijgen door voeding of zonlicht, veroorzaak je een vitamine d-tekort. Vitamine D kan namelijk niet alleen ingenomen worden, het kan ook in het lichaam worden aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een tekort aan vitamine D kan de botten verzwakken. Ook kan het leiden tot een neerslachtige stemming. Een vitamine D-tekort kan herkend worden aan de volgende symptomen: Chronisch tekort aan energie Zwakkere botten Bloedend tandvlees Spier- en/of gewrichtspijn Lusteloosheid Angstaanvallen Hyperventilatie Krampen en spiertrillingen Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen. Het kan alleen behandeld worden door het tekort aan te vullen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Eet bijvoorbeeld meer vette vis en wissel hierin af met vlees en eieren. Kies daarnaast vaker het gebruik van halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Ook daar wordt vitamine D aan toegevoegd. Voor kinderen zijn er speciale dranken met extra vitamine D. Ook voldoende zonlicht helpt het vitamine D-niveau op peil te houden. De wetenschap debatteert nog over in hoeverre lichttherapielampen en zonnebanken effectief zijn: die filteren UV-B straling weg, terwijl die straling juist verantwoordelijk is voor de aanmaak van vitamine D. In veel gevallen is een gevarieerd eetpatroon en regelmatig in de buitenlucht komen voldoende voor een gezond vitamine D- gehalte. Vreemd trouwens dat jouw huisarts geen bloed geprikt heeft, dat is de enige manier om de juiste dosering voor te kunnen schrijven, de dosering die hij/zij jou voorgeschreven heeft is niet gevaarlijk voor je, maar misschien heb je wel een hogere dosering nodig, of juist een lagere. Ga dit eens met hem of haar bespreken, dat je graag een bloedonderzoek wil, om de juiste dosering binnen te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100